söndag 14 augusti 2016

Susannes grönsaksgratäng


Äntligen har min inspiration till matlagning börjat vakna. Jag har bestämt mig för att äta mer grönsaker än tidigare. Den här grönsaksgratängen är ett eget recept som från början är ett ihopkok av rester från kylen. Gratängen gjorde jag som en lunch till mig själv. Men min man smakade oväntat på den och han blev enormt förtjust. Det går att variera med de grönsaker o frukt som du har hemma.


Jag använde zuccihni, morot och äpple. Första gången jag gjorde gratängen hade jag inget äpple. Istället hade jag en halv röd paprika. Min man tyckte att den första gratängen med paprikan var godare eftersom det var ett syrligt äpple som jag använde.

Moroten skär jag i slantar, zuccihni i strimlor och äpplet i tunna skivor. Jag smörjer en ugnsfast form och blandar runt grönsakerna där i.


Krydda med salt och peppar.


Vispa upp 1 ägg som blandas med 2 dl keso och 1 1/2 dl stark ost. Häll över blandningen i över grönsakerna. Grädda i ca 20-30 min.


Lycka till!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar