söndag 6 november 2016

Den fascinerande Hägern



Jag har börjat gilla hösten mer och mer för varje år. I år har vi haft tur med vädret med en solig september och oktober. I veckan blev det november och höstrusket har tagit över med regndagar och stormande. Dessa dagar vill jag bara sitta inne o kura och mysa. Tända levande ljus, en brasa i spisen och dricka något varmt. Jag känner också extra mys att sitta inne och pyssla i skaparverkstaden, handarbeta i soffan  eller skriva på datorn i köket och höra regnet smattrar på fönsterbläcket.



Nu var det ca 2 månader sedan vår hund Pepper flyttade till himlen. Jag lovade mig själv att jag skulle fortsätta med promenaderna. Jag kan ju säga att dem 2 första veckorna var det inga problem. Men så kom mörkret och sedan upptäckte jag hur skönt det var att få sova längre på morgonen innan jag skulle i väg till jobbet. Men helgerna var jag duktig med morgon promenaderna. Men så kom det en förkylning som aldrig ville lämna min kropp. Så svår startad jag var, när jag väl var frisk. 

Men i helgen bestämde jag mig för att ta tag i det där på allvar. Trots det dåliga vädret tog jag på mig regnkläder, halsduk, mössa och vantar och det blev morgonpromenader både lördag och i dag söndag. Lite småstopp fick det bli för fotografering. Mycket förvånad blev jag över denna synen, en flugsvamp som någon har smakat på! Jag trodde inte ens djuren kunde äta denna giftiga svamp. 
Men där hade jag fel!




Jag bor på landet, inte långt från vårt hus finns det en mindre damm. De tre senaste åren har en häger hållit till där. Han kommer varje höst vid denna tiden och försvinner sedan framåt maj. Varje morgon under denna tiden kommer han flygande och landar på samma ställe. Det är den här stenen som är favoritplatsen. I vintras såg jag att han hade sällskap av en annan häger som satt på andra sidan. Han sitter i timmar på sin sten och bara stirrar rakt fram som en staty. 



16 kommentarer:

  1. Så tråkigt med Pepper... Någon kanske var riktigt hungrig och provade svampen... Så fint med hägern :) Fryser aldrig dammen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Jovisst brukar dammen frysa. När jag var liten hade ägarna till dammen öppet för allmänheten för skridskoåkning. Tyvärr blev det mycket skadegörelse. Dem nya ägarna delar inte med sig. Det kan jag förstå.

      Radera
  2. Vackra naturbilder!Det är säkert välgörande med dagliga promenader och har man kameran med blir det extra kul! Hoppas du är motiverad att fortsätta även om det är väldigt mysig där hemma! Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Ja utan kameran kan man missa många fina foto

      Radera
  3. Det är mysigt att vara inne denna årstid och jag förstår att det är svårt att komma ut när du inte måste ut med hunden. Jag är tacksam att jag har mina fyrbenta, annars skulle jag nog mest stanna inne. Det är bara att klä på sig, öppna dörren och börja gå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Ja det finns i inga diskussioner om att gå ut eller ej när dem fyrbenta måste ut.

      Radera
  4. Så fint att du fått med hägern på bild! :)
    Hösten är vacker - VAR vacker ;) Här har vi ju vinter nu!
    Undrar, som du, vem som har ätit på flugsvampen!
    Sv: och nu följer jag dig på Instagram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Kul att vi följer varandra på Istagram också :)

      Radera
  5. Men så roligt med hägern! Hoppas att de är två även i år och att de är ett par så det kanske blir ännu fler med tiden!
    Det där med höstförkylningar känner jag igen. Jag har inte varit sjuk hela hösten men jag har inte heller varit helt frisk! Hostar fortfarande efter - ja vad blir det nu? - två månader?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Jag det hade varit roligt att få se Häger ungar,

      Radera
  6. Wow den där hägern var ett lyckofoto. Jag har sett flera vid Huseby (sjön Salen)men tyvärr är det svårt att stanna där, men ack så sugen jag varit på att fota dem. Inte så ofta man ser dem nu för tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Själv är jag kritisk till fotot på hägern. Den är ju för tok lång borta. Men jag kunde inte komma närmare. Och eftersom jag inte har bara använder mobilkameran så får det inte att zoma in bättre.

      Radera
  7. Det är härligt att ha naturen inpå knuten. Det blir i alla fall lättare att ta sig ut då Med eller utan hund. Inte alls roligt för dig att den inte finns mer.Men det är ju så att de kan inte leva i all evighet.
    Ha det gott i veckan hoppas det blir fina promenader
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en fin kommentar. Ja så är det med djuren. Naturens gång.

      Radera
  8. Fin bild på speglingen i dammen. Duktig du är fortsätt att promenera det är nyttigt.

    SvaraRadera