tisdag 15 november 2016

En ljuslykta till tomten


Att göra en ljuslykta i miniformat som passar till små tomtar är otroligt pilligt. Min ljuslykta som jag har designat genom att experimentera mig fram av olika återanvändnings material. I mitt företag PysselQvinnan använder jag ordet #miljösmartåteranvändning. För det är precis så som jag tycker att det är att ta till vara förpackningar och annat som slängs och göra nya produkter i ett annat användningsområde som tex pysselmaterial till kunder som uppskattar skapande i alla former. Till jul framför all då är det ännu fler som vill pyssla, skapa och dekorera.

Jag tänkte i detta inlägget berätta hur jag byggde upp ljuslyktan som endast är 4 cm lång och 7 cm i omkrets.



Jag började med skelettet som består av två små fyrkantiga bitar av Bag in box förpackningar. I dessa två plattor gjorde jag fyra hål. Mellan plattlagerna limmades det fast halverade runda stickor. Av ett kesolock klippte jag en remsa som var i samma bredd mellan stickorna och limmade fast dem med limpistolen. Därefter gjordes toppen på lyktan där handtaget sitter fast. Handtaget som är en bit blå ståltråd och toppen som är toppen på äggkartongens ton. Även toppen limmades fast med limpistolen. 

En limpistol är ett måste för alla pysslare. Saknar du detta verktyg? En limpistol är också en uppskattade julklapp till en pysslare liten som stor. I företagets Pysselbutik online kan du köpa mini limpistoler som är lätta att arbeta med till ett förmånligt pris.

Efter några timmars torktid var det dags att klä in skelettet med claylera. Många använder denna självtorkande lera som vanlig sorters lera och göra rena figurer. Det fungerar också men jag har upptäckt att leran kan användas till att täcka över olika återanvändnings material genom att bygga upp olika skelett. Det blir drygare åtgång på leran och ett bra sätt att kunna använda så mycket som möjligt av skräp som annars slängs. För mig och för mitt företag är syftet med att tillverka nya produkter att göra dem till #miljöpysselmaterial.

Efter att hela lyktan utom plastglaset har blivit inbakad med leran behöver allt stå och torka ungefär 2 dygn innan jag målar den med Plus color, röd. När färgen har torkat stryker jag på ett lager Lack.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar