torsdag 3 november 2016

Platt tomteansikte av nåltovat ull


Jag har blivit inspirerad av ull arbete igen. Kanske för att julen närmar sig?

Här kommer en model med platt tomte huvud som inte blev riktigt som jag hade tänkt mig. Allt blev lyckat utom ögonen. När ögonen från början var svarta och nästan osynliga. Jag ville förstärka dem och sydde på 2 mindre ljusgröna indianpärlor. Jag tycker nog att dem var bättre med mer osynliga ögon än dessa.

Men hur gjorde jag?

Ganska enkelt, jag startade med en baksida av ett ulltyg där målade jag upp ett tomteansikte med luva och skägg med en tuschpenna. Därefter var det bara att ta fram ull i olika färger och nålar att tova med. Jag startade med mössan och den grövsta nålen. När mössan, tofsen var fyllda gjorde jag ansiktet. Till näsan tog jag ull i handen och formade en mindre boll som jag sedan nålfiltade fast på ansiktet. Gjorde en mun i rött och ögon i svart. Skägget är okardat tvättat ull som jag har nålfiltat fast. När jag hade sytt ditt pärlögonen klippte jag ut tomteansiktet från ullfilt biten.  Jag avslutade arbetet med att kamma skägget med en kam. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar