söndag 11 juni 2017

Den moderna naturen



Bloggen vaknar nu till efter några månads uppehåll. Vad har hänt sedan sist? I naturen har våren passera och sommaren har i dagarna glidit in.

Eller när startar sommaren?

Är det den första juni?

Eller är det i samband med skolavslutningarna?

Jag tror att vi alla har olika åsikter om den saken. En sak är säker att det går i alla fall inte att utgå från vädret som nuförtiden kan vara alldeles upp och ner.

Naturens växter kan också överaska oss. När jag häromdagen klev ur bilen och såg denna smultron planta som hade hittat ett nytt sätt att växa på. Jag blev mycket förvånad. Hemma hos oss växer det vilda smultorn.



Även de vilda djuren har fått andra beteende. Kajor är en fågelart som jag är lite reserverad för. Dels av alla underliga beteende från tidningsartiklar där kajor har anfallit cyklister m.m. När jag jobbade på en förskola för många år sedan, dök det oväntat ner en kaja från träden ovan och landade på ett litet barns keps. Fågeln skrämde 2-åringen rejält och även mig. 



En solig, varm dag satt jag på torget i Kungsbacka och åt kvarg. Då landade det plötsligt en kajan bakom min axel och satte sig på bänkryggen. Jag flög upp som en raket och gav till ett tjut av rädsla. Det var en obehaglig känsla att kajan var så närgången. Självklart var hen väl ute efter min mat! 
Men så närgången fågel har jag aldrig upplevt. Jag tror inte att reaktionen hade varit lika obehaglig om det hade varit en annan fågelart.





Kajan måste ha varit otroligt tam, för den reagerade inte när jag gick närmare den utan maten för att ta denna närbild. Efter en stund insåg kajan att här kommer det inget smakprov. Då gjorde den en likadan överraskande landning där en ungdom satt o sov på en bänk med sin cykel. Där fanns inte ens någon mat. Märklig kaja!



Den stora anledningen att bloggen har fått vänta med uppdatering är att mitt företag har börjat rulla på. Jag har också en företagsblogg som uppdateras betydligt oftare. 
Den hittar du på företagets hemsida  PysselQvinnan.se. I företaget har det varit en storsatsning på studenten.



Hemma har vi haft studentfirande för vår son. Vi har tre barn och detta var minstingen. Det var en speciell känsla. Sista gången som vi håller i en studentskylt. Tänk vad tiden rusar i väg. Lill killen har blivit vuxen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar