lördag 21 april 2018

Vitkål och svartkål





Det var i slutet på januari i år som jag och min man plockade bort ris, pasta och potatis i vår kost och ersatte med olika kålsorter och fler mängder med andra grönsaker. Från början var det bara en test. Det vi märkte ganska snart var att min man som tidigare inte har varit någon grönsaks fantast blev mycket piggare. Jag är en förre detta vegetarian så jag har alltid ätit mycket grönsaker innan testet. För mig blev inte den nya kosten så stor förändring. Men det blev roligare att laga mat mer utmanande och spännande. När det gällde kål har vi tidigare bara prövat vitkål och i julas även grönkålen.

I detta inlägget skall jag berätta mer om 2 olika kålsorter och deras egenskaper som jag har upptäckt i vår nya kost. Jag kallar inte vår kost för något namn eftersom vi har plockat lite här och där. Men mest är det LCHF vi äter men ändå inte eftersom vi äter frukt och ibland morot. Och på helgerna unnar vi oss grövt bröd och en godsak som kaka eller någon dessert.




Vitkål:

Vitkålen är vår grundingrediens som vi använder till det mesta som till exempel gratänger, grytor, soppor, som tillbehör till kött fisk eller äggrätter. Oftast låter vi den strimlade vitkålen bli helt mjuk utan mer med tuggmotstånd. Jag följer sällan recept, utan gör ljuvliga rätter med det som finns hemma. Sällan planerar jag veckans matsedel med olika maträtter. När jag veckohandlar planerar jag mina köp med grund ingredienserna som olika kålsorter och vätskor som vispgrädde, cream frech, kokosmjölk och passerade tomater, solrosolja. Huvudrätten med kött, fisk och ägg. Sedan varierar jag olika veckor med andra grönsaker och groddar etc.

På bilden ser du kål lasagne eget recept. Här har jag ersatt pastaplattorna med grovskuren vitkål. Jag har också lagt i böngroddar. Ostsåsen blandas med grädde, kokosmjölk och riven ost. Jag kan bara dela med mig innehållet eftersom jag sällan skriver ner recepten. Översta lagret är inte vitkål utan där har jag lagt på strimlad svartkål och grönkål.



Svartkål:

Svartkålen är en kålsort som jag tidigare inte hade smakat. Utmaningen med den nya kosten har delvis varit att upptäcka egenskaper med olika kålsorter. Svartkålens är en korsning mellan grönkål och savoykål. Den kallas även för palmkål. Svartkålen har ett vacker utseende med blå gröna blad och en yta med blåsor. Jag tycker den påminner om en havsväxt, typ som någon tångart. Jag brukar använda den att fräsa tillsammans med vitkålen. Då jag gör köttfärssås ersätter jag ris eller pasta med kålfräset. Svartkålens egenskap som jag har upptäck är att den blir frasig i ugnen. Det gör att jag ofta använder den på översta lagret på gratänger tillsammans med riven ost.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar