tisdag 11 september 2018

Vävprojekt blev en mobilväska



Vävprojekt blev en mobilväska
Det har tagit sin tid att få färdigt vävprojektet som jag startade i februari när Melodifestivalen startade i gång alla deltävlingar som varar i 4 helger. Se tidigare inlägg Mello vävprojekt. Mello tokig som jag är måste jag ju se alla avsnitten. Eftersom jag sällan tittar på TV:en måste jag ha något i händerna, annars blir så rastlöst att bara sitta o titta.

Det var för ca 2 år sedan jag kom över några vävramar i olika storlekar utanför en loppis. Det låg i en svart soppsäck utanför butiken med en lapp på där det stod gratis!  Vävtokig som jag är så bestämde jag mig för anta erbjudandet och se vad säcken hade att erbjuda. Några av vävarna var varpade och en del var påbörjade: Det blev en gratis skatt i mina ögon. För loppis försäljaren blev det en lättnad att bli av med skräpet i hens ögon som antagligen inte förstod sig på handarbetes tekniken.




















Jag hade ingen plan när jag startade på den smalare varpade väven. Mönstret som formades berodde på att trådarna tog slut eller att det blev ojämnt för en del garntrådar var tjockare än andra. Färgvalet blev de som fanns framplockat från en av mina garnpåsar. Men efter att ha vävt några varv bestämde jag mig ändå för att hålla mig till några bestämda färger som fick återkomma i projektet.

När jag hade kommit lite längre började mina tankar komma vad jag skulle göra med de smala vävstycket. Det vanligaste är ju att gör en löpare till fönster brädan. Men tyckte inte själv att detta skulle bli så speciellt snyggt. Det var då jag fick mer personlig kontakt med en av mina följare från denna bloggen. Hon är från Finland, hon pysslar mycket och handarbetar också. Vi delar samma intresse. Nu fick vi lite mer kontakt och Carola som hon heter började visa vilka projekt som hon höll på med, Jag passade då på att visa henne stycket och undrade om hon kunde ge mig förslag på användningsområde. Det var Carola som kom med förslaget mobilväska. Den var ju klockren!
Jag fortsatte vidare med måtten från min egna mobil. Och varpade av den, vek en kant. Virkade därefter en ögla och sydde fast den och knappen för att kunna stänga mobilväskan. Sedan avslutade jag med att virka handtaget i samma färger som jag använde i vävstycket.















Här ser du hur väskan blev på baksidan. Detta blir en väska som jag kommer att behålla själv. Många av mitt hantverk som jag har tillverkat kan du köpa genom mitt företag PysselQvinnan. Genom företagets hemsida kommer du till Pysselbutiken online med både designat hantverk, pysselmaterial utformat som ett skapasjälv material som betyder att det är ett material som du jobbar vidare med genom att måla, limma ihop eller klä in med lera eller tyg. Där finns även färg, lim och lera att köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar