söndag 25 december 2011

Julgrupp med äkta mossa


I går på Julafton fick jag ihop två inlägg det ena skall jag berätta om idag och det andra kommer i morgon på annandag jul. Min man Magnus tycker att hyacinter är lika viktigt som julgran på julen. Så jag köpte två rosa blommor antar jag att det blir för plast krukan som dem var planerad i var rosa. Krukan som jag valde att göra min mini julgrupp i målade jag för två års sedan. Jag valde då att göra den utan mönster. Men när jag hade planterat blommorna tycket jag att den såg tråkig ut och då kom jag på att det hade vart snyggt med ett rosa sidenband.


På vår och sommar halvåret bekämpar man för att bli av med mossan i trädgården. En del trädgårdsägare använder gifter för att utrota sin mossa. Jag använder inga gifter mot mossa utan skrapar bara bort den. Men när julen närmar sig och det skall tillverkas julgrupper är mossan eftertraktad. Det finns numera att köpa mossa i butikerna. Har funderat om jag skulle starta försäljning av mossa runt jul. När jag gör julgrupper går jag ut i trädgården och skrapar av lite mossa från stenarna. Det var väldigt lätt i år eftersom vi har en grön och mild jul.











Jag brukar vanligtvis låta mossan ligga och torka på ett tidningspapper. Men i år var jag ute i sista minut, så jag lade på den blött ovanpå jorden på julgruppen.










Jag avslutade julgruppen med att sticka i flugsvampar, guldkulor och små röda bär. Jul detaljerna är gjorda i plast och dem sticks ner i mossan,









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar