söndag 22 april 2012

Väggdekoration av hjärtan



Min dotter Ida har bevisligen ärv min talang att komma på egna idéer att dekorera hemmet med material som finns hemma. Vilket gör att hemmet kan lysa upp utan att det behöver kosta en massa pengar. Ida berättade för mig att hon inte minns vad hon hämtade sin idé ifrån. Men det var ialla fall något som hon hade haft i tankarna länge som hon nu fick utlopp för.


Materialet som Ida använde till hjärtana var ett rött glansigt metallpapper. Det var ett A3 papper som jag hade haft liggande i många år. Så länge att jag inte minns vad jag köpte eller fick det ifrån.


Först ritade Ida mallar i papper genom att vika det vita pappret på mitten och göra ett halvt hjärtan. Efter hon hade klippt ut formen vecklade hon ut den och det blev ett perfekt jämt hjärtan. Hon gjorde två olika storlekar. Därefter använde hon pappers mallarna och gjorde flera hjärtan i det röda metallpappret med de två olika storlekarna.

   
Samtidigt gjorde Ida likadana hjärtan av papper som hon målade i olika nyanser. Hon lade ut dem på golvet för att se hur det såg ut och nu var det ett svårt beslut om hon skulle välja papper materialet med olika nyanser eller metall pappret med en nyans. Men tillslut beslöt hon sig för metallpappers hjärtan. Men de målade hjärtana hade hon inte lust att bara slänga så dem fick pryda en annan vägg i hennes rum.


Med bilden av hjärtformen på golvet arbetade Ida vidare på väggen genom att fästa metall hjältarna med knappnålar. Så att alla hjärtana i de två olika storlekarna bildade ett stort hjärtan tillsammans.



1 kommentar:

  1. Härlig idé! Kul när ens barn piper iväg med egna detaljer! Duktig och påhittig dotter du har.

    SvaraRadera