söndag 7 april 2019

2015 föddes PysselQvinnan


Hej och välkommen till en följetong om mitt liv som företagare. 

Jag startade mitt företag PysselQvinnan i februari 2015. Det var direkt efter min sjukskrivning för utmattningssyndrom. Då jag råkade ut för mobbing på min fd arbetsplats. Jag blev utköpt från kommunen och hade inte ens fått en rahab tillbaka till arbetslivet. Kan säga att det inte just då var någon sorg utan hade under sjukskrivingen insett och hört andra berätta att "så här går det till idag". Den grundtryggheten som fanns att vara kommunalanställd tidigare var nu förbi. 

Du som läser detta kanske undrar vad som menas med utköpt? 
Det är ett kontrakt mellan den anställda och arbetsgivaren där den anställde skriver på att jag godtar att lämna min tjänst. Jag fick 6 månaders lön med semester. Vilket kan låta som guldgruvan. Men det var det inte eftersom då hamnar man i en högre skattetabell och åker på 58% i skatt. Över hälften av dem pengarna jag skulle leva på i 6 månader fick jag skatta för. 

Detta är något som jag vill dela med mig till dig som befinner dig i en liknande situation. Be att få din lön uppdelad så du slipper skatta bort din lön. 

När jag rasade i vägen förstod jag att det var dags att stanna upp och ta en annan väg för att komma tillbaka. När jag blev av med min trygga tillsvidareanställning kändes det som en befrielse. Nu var jag fri och kunde själv bestämma hur jag ville jobba. Ingen som jagade mig. jag trodde att jag var frisk. Men det var jag delvis men inte tillräckligt. Jag saknade verkligen den där rehaben tillbaka till arbetslivet och att få energi och kraften tillbaka. Jag började vikariera som timanställd men orkade inte så mycket som jag ville. Det var frustrerade. Det gjorde att mitt företag växte långsamt. Jag nätverkade mycket de första åren. Jag var med i ett kvinnligt nätverk som hete Qoola Qvinnor. Där fick jag massa energi, kunskap och tips kring företagande. Jag hade inte gått någon utbildning utan lärde mig under resan. Att starta företag är som en lång resa. En livsresa med en lång uppförsbacke.


Dem första åren är det mer utgifter än inkomster. Då behövs det en ekonomisk trygghet vid sidan om. Kan rekommendera en timanställning i en vikariepool. För där gör du ditt jobb för dagen och när slutar för dagen behöver du inte lägga mer energi på reflektion etc. I stället har du energi att lägga på företaget. Jag startade med att bygga en webbutik och sålde i början bara hantverk tillverkat av återbruk. Det var svårt för hantverk är svårsålt. Kort därefter startade jag igång med marknader. Det blev inventering av markandstält och bord. Första året sålde jag bara hantverk och kände mig lite blyg och vågade inte prata för mitt företag. Mitt självförtroende behövde byggas upp efter det jag hade varit med om. Var på några marknader och lärde mig mer att prata om mitt företag och känna mig bekväm att vara i rampljuset. Det var så jag upplevde känslan att stå bakom tältet när publiken kom och tittade vid mitt bord. Många tog visitkort och jag fick massa beröm över mina alster. Men ingen handlade. Fick höra av marknads kollegorna att första året får man räkna som ett marknadsförings år.





Avrundar detta första inlägg som handlade om mitt första år som företagare. 
Fortsättning följer inom kort.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar