onsdag 7 mars 2012

Lite pärlor gav mer effekt på bonaden


Jag har flera följetonger på min blogg. De flesta handlar om olika minnen. Processen av bonaden har också blivit en form av följetong. Då ni fortlöpande har kunnat följa processen ett antal veckor. Bonaden har verkligen växt fram eftersom jag inte har någon färdig mall innan hur den kommer att se ut. Utan idéerna växer fram allt eftersom. I förra veckans inlägg: http://haggalen.blogspot.com/2012/02/varje-helg-hinnerBlomman som blev en krabba. avslöjade jag att det skulle sys in pärlor. Jag har använt mig av två sorters pärlor.



I den orangefärgade rutan använde jag plast pärlor som man brukar använda på pärlplattor. Dem är en variant på mer prisvänliga pärlor och finns i många färger.När jag Googlade efter indian pärlor visade det sig vara dessa pärlor. Jag trodde indianpärlor var något helt annat. Så nu har jag fått lära mig något nytt. Dessa pärlor kallas inte indianpärlor utan små pärlor.





Jag använde mörkblåa indianpärlor till blommorna som jag sydde fast med mörkblå brodyrgarn. I mitten på blomman hade jag en vit indianpärla. Skaftet och bladen broderade jag med brodyrgarn.


                                                   Den andra oranga rutan blev så här.



Det blev en kvist med blommor på den enfärgade orange vävtyget. Här har jag broderat grenen med brunt brodyrgarn och pärlorna som jag har använt är småpärlor. Dem hade så litet håll så jag fick använda en tunn synål och vit sytråd.




På det svarta tyget i mitten på bonaden som har en guldbroderade blommor fäste jag i mitten på varje blomma tre små pärlor som var röda. Jag tyckte det ingav en effektfull syn.



Jag använde också den vita sytråden på dem röda pärlorna för att det skulle bli ännu mera effektfullt.


Nu börjar bonaden gå mot sitt slut. Det finns nu bara några små detaljer och sen den stora funderingen är hur jag skall göra med botten och upphängnings anordningen.

















                                                     
















1 kommentar:

  1. Läcker bonad! Visst är det avkopplande att komponera i tyg och garn? Jag hittade hit via Pysselstafetten, förresten. /Pia

    SvaraRadera