måndag 10 september 2012

Jag prövar smyckes tillverkning


Förra året var min dotter Ida intresserad av att börja göra egna smycken. Jag var med henne och handlade några grundsatser för att komma igång. Bland annat köpte vi pärlor i hektovis. Jag minns att det var svårt att bestämma vad vi ville ha för att utbudet var så stort. I alla fall vi handlade bara en gång för efter en kort tid tröttnade Ida på sin nya hobby. Alla smyckes tillbehören förvarade hon i denna här nessesären. Där i hade hon även lagt i trasiga smycken som också går att plocka in i de handgjorda smyckena. När Ida flyttade ner till hennes stora syster Emelies förre detta rum lämnade hon nessesären i rummet. Eftersom jag skulle börja använda rummet till mitt pysselrum.


Här ser du en del av innehållet i väskan. Jag har inte så mycket erfarenhet av denna hobby. När jag gjorde min sista praktik på lärarhögskolan för ungefär 2 år sedan var jag på en fritidsklubb. Barnen höll då på med att göra smycken som dem skulle sälja på deras julmarknad för föräldrarna. Jag var då med barnen som lärde mig lite grunder och fick många tips. Eftersom jag själv tycker att mina fingrar är alldeles för stora för en del små pärlor har jag dragit mig för att ta fram väskan och sätta fart.


När det finns så mycket att välja på får jag lite panik för jag kan inte bestämma mig och sen när jag väl har bestämt mig blir jag aldrig nöjd. Denna gången tänkte jag "detta får bli det sk första halsbandet som en test". Bland mina gamla pärlor från för som jag brukar använda till andra saker, bland annat till sy projekt. Hittade jag detta randiga glas hjärtanet i en av de burkarna. Hjärtanet hade ett litet mini håll, vilket var avgörandet vilken tråd jag kunde använda till detta halsband. Det fick bli en tunn lina liknande en ståltråd.


Jag bestämde att halsbandet skulle gå i den bruna skalan. Det blev mönstrade, ljusa och mörka nyanser av brunt. Jag gjorde knutar i mellan varje pärlor. Det var ett av knepen jag lärde mig av barnen på praktiken. Jag avslutade med en öppning krok eller öppnings anordning för halsband och armband. Dem köpte vi i en förpackning med 30 stycken i. mirisskaparlusta.blogspot.se är en blogg som jag följer hon har många tips på smyckets tillverkning och dessutom säljer hon pärlor och tillbehör till denna hobby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar