fredag 13 februari 2015

Linne med mormors rutor till Barbie


Alla mina virknålar försvann för en tid sedan. Jag köpte en ny i bambu och hoppades att virknålarna skulle dyka upp från sitt gömställe. Men dem har inte synts till. När jag berättade om olycka för min mamma erbjöd hon, mig mormors virknålar. Det var ungefär 6 stycken i olika storlekar. Den minsta nålen var nummer 11 och den hade en pytteliten krok. Jag har aldrig tidigare prövat att virka med denna storleken. Jag var nyfiken så jag prövade. En liten nål kräver tunnare garn. Alla garner jag hade var för tjocka för nålen så det fick bli sytråd.


Jag startade med fyra mormorsrutor. Detta är lite mer avancerat och enormt pilligt. Men för mig var det en utmaning att virka med sytråd och denna tunna virknålen. Planen var att göra fler rutor. Men mitt tålamod tog slut. Jag höll mig i alla fall till svart, blått och vinrött. Framstycket virkas så här. Rutorna startade jag med 
Varv 1: 8 luftmaskor (lm) som jag avslutade med 1 sm så det bildas en cirkel. 
:Varv 2: 3 lm (1:a stolpen (st), 2 st=3st. 2 lm, 3st fortsätt tills det blir 4 st stolppar och avsluta alla varv med en sm.
Varv 3: Bytt färg, 3lm, 2st,2lm, 3 st i samma luftmaskbåge, 2lm, 3st om nästa lmb. Fortsätt varvet ut.
Varv 4: Bytt färg, 3 st i varje luftmaskbåge och avsluta med en sm. Fäst alla trådarna.

Varv 5 virka fasta maskor runt alla rutorna med en avvikande färg.En maska i varje maska. Avsluta med 1 sm.

Fortsätt nu med tunnare bomulls garn. Därefter virkas sidorna.Sidorna virkas med tunnare bomullsgarn.

Varv 6: 3 lm, 1 st i varje maska, Avsluta med 1 halvstolpe. Virka andra sidan lika. Stramar arbetet ökar du med 2 st i varje maska 1 i början, mitten och slutet. Över stolparna virkas ett varv med fm, 1 i varje st.


Varv 7: Översidan av linnet virkas 1 fm i varje maska.
Varv 8: 2 sm en i varje maska (msk),eller tills du kommer ditt du vill ha axelbanden.  
Varv 9: 2 lm, 2 st=3st. Virka 8 likadana varv. Ta av garnet och gör ett likadant axelband.

Längst ner på linnet virkas en mudd.
Varv 10: 1 fm i varje maska
Varv 11: 1 st i varje maska


                                      

Bakstycket: jag valde vinröd färg som fanns i rutorna. Garnet jag använde var tunt bomullsgarn.
Varv 1: Lägg upp 20 lm.
Varv 2-4: Vänd 3 lm (1 st), Virka 1 st i varje maska varvet ut.
Varv 5-9: 3 st, Hoppa över 1 st, 1 st i nästa st, virka tills det är 5 st kvar, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st. fortsätt med 1 st i varje st varvet ut. ( du har nu gjort 2 indragningar). Avsluta med 1 sm.

Sy i hop fram och bak styckena. Sy också fast axelremmarna. Avsluta med att virka en kant med vinrött som nederkant runt linnet.


Barbie linnet delar jag med mig till veckans Symöte, gå in och se vad de andra deltagarna har att bjuda på.







1 kommentar:

  1. Söta kläder till Barbie. Den 9:e mars firar Barbie sin födelsedag. Perfekt tillfället att ordna kalas

    SvaraRadera