tisdag 5 augusti 2014

Sockerfria chokladbollar


Hej! Igår dagens inlägg förvarnade jag att dagens inlägg skulle vara från Husmorsskolans symöte. Symötet har inte dykt upp ännu. Så jag väljer en annan mapp med bilder från ett eget kombinerat recept på dessa goda chokladbollar som är bakade på det vanliga traditionella viset. Jag har endast bytt ut en onyttig ingrediensen mot en nyttigare variant.


Du kanske ser svaret på bilden? Dadlarna är framme igen och borta är strösockret. När jag gjorde den nyttiga chokladpuddingen, se inlägget: Nyttig chokladpudding utan socker använde jag endast 1/4 del av paketet med dadlarna. Jag fick tips av en läsare att det skulle vara gott med bacon inlindade daddlar på grillen. Detta glömde jag bort helt att pröva i helgen när vi grillade. Men för att bli av med lite daddlar så prövade jag att byta ut 1 decilieter strösocker mot 5 stycken urkärnade och finklippta daddlar. Istället för margarin använder jag numera smör för i magarinet finns det härdat fett och detta bör vi undervika att äta. På bilden ser du också vaniljsocker, nesskaffe, havregryn, kakao och kokos.


Jag använder alltid ett standard recept med: 

100 g smör
5 dadlar
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
3 msk utrört kaffe ( i 1/4 dl varmt vatten)
3 dl havregryn
Riven kokos att rulla bollarna i

Rör ihop alla ingredienserna med en elvisp, rulla bollar som sedan rullas i kokos.
Dessa chokladbollar är godast att servera på en gång. För om dem ligger i kylen mer än 15 minuter blir dem hårda. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar