tisdag 16 september 2014

Sydda jeans och stickad tröja med rutor


Hej! Du kanske undrar varför jag har ett så stort intresse att tillverka Barbiekläder. Det är främst att dem är så små och det går så fort. Den andra anledningen är att jag vill lära mig att sy kläder till mig själv. När jag syr efter mönster till dem små dockorna, lär jag mig grunderna till dem olika plaggen. Jag minns att jag redan tidigt i skolåldern hade ett intresse att sy Barbiekläder. Då satt jag och min kompis Astrid och sydde på sommarkvällarna tills det mörknade ute på ett mysigt ställe i en skogsglänta i min kompis trädgård. Vi sydde då för hand med endast nål och tråd.


När jag har lärt mig sy, sticka eller virka ett mönster prövar jag ofta och utvecklar mönstret vidare för att  göra en egen designe. Tröja på bilden härstammar efter detta mönster som har blivit några olika tröjor hittills, se inlägget: Stickad tröja med mönster till Barbie. Dem andra tröjorna blev så här Olika Barbie tröjor med samma utgångs mönster.


Alla tröjorna är stickade av restgarner. Byxorna är också ett återbruk från ett par jeans. Dekorationsknappen är ett återbruk från mina barns mästerverk på förskolan. Det är så viktigt att man uppskattar alla smycken med pärlor som barnen har kämpat med. Om du sedan samlar dem i en låda så kan du återanvända dem i dina pyssel när barnen blir större. Jag har sparat alla mina fina gåvor som jag fick av mina barn. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar