torsdag 6 november 2014

Miljötänk från det stora till det lilla


Hej! Det var länge sedan jag fyllde på etiketten "miljö". Jag har så mycket samlade tankar kring mitt miljötänk. Jag tycker det är viktigt att alla hjälps åt att göra minst 1 sak för miljön. Visst vill vi ha kvar vår underbara natur. Att kunna gå ut i skogen och andas frisk luft, njuta av lugnet och fågelkvittret. Att kunna åka till havet och njuta o bada. Om vi blundar för allt som går att göra för naturen dör djurlivet ut, skogarna, ängarna försvinner, havet och luften blir så förorenade så det blir giftigt att bada och andas in. 

Mina tankar kring miljötänket spann vidare efter att jag hade haft en diskussion med en bekant som har isolerat sin vind Han hade använt ett miljöalternativ av isolering som finns på marknaden. Han rekommenderade företaget Cremab som han hade anlitat och var otroligt nöjd med. Han påpekade att hur viktigt är för växthuseffekten att använda sig av de miljöalternativ på byggmaterial som finns. När jag läste på företagets hemsida såg jag att dem utförde en kostnadsfri värdering. Jag funderade om detta var något för oss. Våran vind skulle behövas isoleras. Jag tycker det är viktigt att välja ett miljövänligt alternativ och ett pålitligt företag.


När jag tänker på spara på jordens resurser är jag bredd. Många av oss sopsorterar, än del kommuner har satsat på lägre avgift med matavfall. Jag kan berätta att detta är något som jag bidrar med. Jag gör köper även närproducerat och försöker att inte slänga mat utan tar tillvara och använder det som går, fryser ner rester och återanvänder såser till nya maträtter.



När vi kommer ner på den mindre skalan i miljötänk kan jag väva in min hobby, skapandet och handarbetet. Valet av mina material består främst av återbruk i alla former. Här är hjärtana som jag gjorde av ett julkort som vi fick för några år sedan. Dem skrev jag om i detta Inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar