torsdag 8 oktober 2015

Pajalagröt på mitt sätt

Hej!

För ett halvår sedan lärde jag mig att äta havregryns gröt. Gröten blev dock aldrig någon favorit frukost.  På äldreboendet där jag jobbar extra gör dem havregrynsgröt med fröer och andra nyttigheter för att hålla i gång magen. Grötens kallar dem för Pajalagröt. När jag nu Googlade på receptet såg jag att det skall vara fiberhavregryn och andra saker i som jag inte har i. Så min Pajalagröt är ett eget recept.




Jag använder vanlig havregryn 1 dl, 2 1/2 dl vatten, 2 msk fröblandning (linfrö, solrosfrö och sessamfrö), 1 msk pumpafrö, 1 tsk kokos och 1 krm havssalt.




Häll i alla ingredienserna i en kastrull koka under omrörning.


'


Precis innan gröten tjocknar lägger jag i 1 tsk chiapsyl (Chiafrön och psysaliummjöl).




Sleva upp gröten på i en djup tallrik. Servera med valnötter, strö lite socker på, ev kanel och häll i mjölk. Lycka till!





1 kommentar:

  1. Inspirerande! Jag är så urbota trött min gamla vanliga frukost! Får testa!

    SvaraRadera