tisdag 17 mars 2015

Virkad duk i tulpanmönster


                                                             Hej!

Här kommer en upprustning av ett rostgammalt inlägg från förre detta Susannesblogg som numera heter PysselQvinnan. Bloggsidan har fått en ny design. Jag startade min blogg karriär som fritids bloggare, målet var att skriva om min hobby och dela med mig av mina kunskaper till läsarna. Som egenföretagare delar jag med mig i lite mindre skala hur jag gör alla mina alster. Däremot delar jag med mig mina kunskaper i mina kurser som jag håller. Det är både planerade kurser och oplanerade som till exempel kursen kommer hem till dig. Vill du veta mer om detta läs på min hemsida http://pysselqvinnan.se/


Jag lärde mig virka när jag var i 9-10 års ålder. Det var min faster som lärde mig. När vi hade släkt kalas när jag var liten hade alltid kvinnorna med sig sitt handarbete av olika slag. Det var virkningen som fascinerade mig mest. Det var lite invecklat i början speciellt när jag skulle lära mig att läsa virkmönster och lära mig alla dessa invecklade förkortningar och begrepp som stolpar, smygmaskor och luftmaskor med mera. Virka gjorde jag i flera år och utvecklade mig genom att pröva olika virkmönster och virka olika sorters dukar allt från löpare till stora runda dukar. Min mamma som inte själv virkar blev väldigt lycklig över att få alla dessa gåvor av olika former av dukar. Genom åren har det blivit mer sällsynt att jag virkar. Men det händer att det dyker upp lite ”virksug” i fingrarna emellanåt och då blir det någon duk eller något annat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar