onsdag 19 oktober 2011

Pressar växter



Jag är en variations människa det innebär att jag tröttnar snabbt på ett projekt som tar tid att göra och för att dem skall bli värdiga så behöver jag ha flera projekt igång samtidigt. Dem projekt jag har igång nu är ”tygtavlan” som jag bara sitter och grejar med framför TV:n vilket inte blir så ofta. På lördagskvällarna håller jag på att måla fyra krukor med barnmotiv. Det är en beställning. Så därför har jag valt att inte lägga ut processen i bilder innan kunden har fått sina krukor. Det tredje projektet som jag precis har startat upp är ”kort med pressade växter”. Jag började med att lägga höstväxterna från min trädgård i press. Jag valde att lägga växterna på ett tidningspapper. För att dem inte skulle färga av sig på boken.


Jag valde de två tjockaste böckerna jag hade och lade tidningspappret med olika växter i och det blev ungefär 6-7 st ark i boken och i den andra boken.


Eftersom jag ingen riktig växtpress har gör jag på det gamla sättet. Jag lägger böckerna med växterna längst ner i en stapel med böcker. Man kan också lägga dem under andra tunga saker. Men detta var det tyngsta jag kom på att vi hade hemma. Nu får dem ligga under press i minst 14 dagar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar