söndag 5 februari 2012

En smart lösning när kardborrebanden slutar att fungera

         

Förra året köpte vi en fodrad jacka till vår hund Pepper som är en Rhodesia Ridgeback. Vi har hela tiden vart emot att sätta kläder på Pepper. För vi anser att kläder är för människor inte för djur. Men förra vintern hade vi 20 minusgrader och då stod Pepper och tryckte sig mot husväggen vid ytterdörren för att han frös. En Rhodesia Ridgeback har hår istället för päls och det gör att dem fryser lättare på vintern. Vi tyckte synd om Pepper så vi investerade denna jackan som kostade 800 kronor. Det var ett dyrt pris fick jag reda på senare av bekanta. Men i det läget tänkte vi inte på pengarna utan på Peppers behov. Dessutom är det en praktisk jacka för det är "två jackor i en". För det finns ett fleésfoder i jackan som är avtagbart. Så när det blir plusgrader tar vi av fodret och använder jackan när det ösregnar. Jag köper alltid mina hund produkter som mat och diverse saker i vår Zoo butik där jag bor:  https://www.facebook.com/pages/Onsala-Zoologiska/115093361840425 

Det jag skall berätta om i detta inlägget handlar om kardborre knäppningen på ryggen. Eftersom Pepper fäller mycket hår emellan åt som sätter sig fast i visa material som till exempel kardborre bandet.Det är en nackdel med kardborre knäppning att när det fastna år eller gräs eller liknande saker så fäster inte längre knäppningen. Vi har försökt att få bort håren från kardborre knäppningen, men det har inte fungerat. Så alternativet var köpa ny jacka, sy på nytt band eller en annan idé. Då fick jag en sniléblixt idé att göra en knäppning med öglor och knappar.


Jag gjorde två öglor av resårband som jag sydde fast på ena sidan av bandet. Därefter sydde fast två stora. grova knappar på andra sidan. I två dagar har Pepper prövat sin jacka och knäppningen fungerar och håller bra.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar