fredag 7 oktober 2011

Min höst trädgård 2011

Första året vi flyttade till huset och det blev höst trodde jag att nu är väl trädgårds säsong över för nu finns det väl inga fler blommor som lyser upp längre. Men där hade jag fel för nu har hösten varit i några veckor och det är oktober månad. I min trädgård finns det nu gula, rosa, blåa, vita och lilla färger och löven på träden blir fler färgade och ramlar ner på marken. Alla fina färger på hösten lyfter upp det andra trista runt omkring som mörkret, regnet och blåsten som är här i Sverige. Kärleksörten som ni ser på fotot är en perenn som är mycket tacksam. När man tar in kärleksörten i en vas med vatten blir det rötter efter en vecka och då kan man plantera buketten i trädgården igen och dem växer vidare. Det kan vara tacksamt att ge bort en bukett med kärleksört till en god vän som har trädgård.




För två år sedan köpte jag en planta med vit kärleksört. Den var däremot inte lika tacksam för när jag delade den för att få flera vita kärleksörter dog den och allt som blev kvar var denna lilla planta och nu håller jag tummarna att den skall överleva.






 En annan perenn som också är väldigt tacksam är Aster. Dem finns i många olika färger, men jag tror att mina lila är den vanligaste. När jag tog fotot hade Astrarna precis börjat blomma, annars är dem som en stark lila färgklick i rabatten. När Astrarna börjar sticka upp med sina blad under sommaren brukar alla sniglar vara där och äta. Jag har märkt att sniglar föredrar blommorna när dem är små och spröda. Men är det en tålig växt brukar den växa vidare fast den har blivit angripen. Också är det varje år med Astrarna. 




Förra hösten fick jag ett skott av Sommar Rudbeckia av mina föräldrar Eva och Kenth. Innan den blomman slog ut hade jag inget minne att det var den sorten utan trodde det var någon lökväxt som jag hade planterat. Så är det med mitt minne. Sommar Rudbeckia förökar sig flitigt och gör sina egna olika färg kombinationer.











Tagetesen som jag frö sått i våras var så tacksam.

För den har jag fortfarande kvar och den blommar hela tiden. Dem plantorna som jag planterade i rabatten blev lägre och mindre än den som planterades i krukan.













Tagetesen i krukan blev som en buske. Just den här rabatt plantan var sniglarna på och jag trodde den skulle bli uppäten helt eller dö för den var så illa till tyglad efter angreppen, men  Tagetes plantan var stark och tålig och överlevde och började växa igen.





En ny blomma för i år i min trädgård är även Broccoli blomman. Jag var och tittade till min broccoli planta om det var några mer buketter att plocka in. Då upptäckte jag att den hade gått upp i blom och var nu oätlig. Men vilken fin blomma det hade blivit.












Den fler färgade blåklinten som jag också frö sått hänger med fortfarande och har blommat hela tiden. Den är ett årig, men har man tur så kanske den har frö sått sig själv till nästa år.







I flera år har blommorna överraskat oss med att blomma två omgångar. Den här krukan med Marguerite stod bortglömd och jag skulle egentligen kasseras den för den var helt visen. Men så plötsligt en dag var det en massa blommor på den och den fick tydligen ett nytt liv. Så nu har Margeriten fått en hedersplats vid ytterdörren.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar