tisdag 29 november 2011

Förvaring av julkort



Får du också mängder av julkort? Hur förvarar du dina Julkort efter att du har läst dem?
Det är praktiskt att ha ett julpost fack. Jag valde att göra mitt julpost fack i trä material.
Jag hittade stommen hemma i mitt pyssel förråd där jag samlar material som jag fyndar då och då. Motivet har jag målat av från Margaretas handarbetes broschyr. Där finns flera fina motiv på tavlor som man kan köpa och brodera. Jag köper aldrig något därifrån. Utan använder katalogen som tips på motiv att måla av.

Jag startade med bottenfärgen som är allmoge bets, som jag har lagt på vit allmogefärg innan den gröna betsen torkade och gned då in den vita färgen med en bit tyg. För att få fram effekten av lite gammaldags slitet material.

När allt hade torkat målade jag av skissen som jag hade målat på ett papper först. Jag målar alltid av en skiss på papper för att få ett bra resultat. Därefter var det bara att färglägga motivet och det var väldigt roligt. Tillsist avslutade jag med att lägga på skuggorna och lacka över för att få en glansig yta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar