söndag 18 december 2011

Julpyssel kväll blev 2 mini smällkarameler



Lördagspyssel och mys! Resultatet på gårdagens pysselkväll blev två mini smällkarameller och jul etiketer som jag kommer att visa en annan dag. Idag kommer jag enbart att koncentrera mig på smällkaramellerna. Vi gjorde smällkarameller med barnen på jobbet i veckan och då visade det sig att silkespapperna inte hade samma format. Så det blev mängder av restbitar över som vi skulle slänga. Men istället för att slänga dem tog jag hem restbitarna.  På jobbet använde vi tomma toalettrullar till stommen i karamellen. Men eftersom jag skulle göra mini smällkarameller fick jag göra en egen rulle. Jag använde en bit kartong som jag rullade ihop och tejpade.

Jag gjorde två storlekar på smällkaramellerna. Den största hade tre färger röd, grön och vit. Den minsta hade färgerna orange, vit, blå och orange. Först skall jag visa hur jag gjorde den största karamellen. Jag lade färgerna på varandra och klippte dem i storleken 10x30 cm. Sen lade jag pappersrullen i mitten och gjorde ett blyertsstreck 2 cm från rullens kant.







Sen viker du varje kortsida fram och tillbaka som en solfjäder eller dragspel. Vik fram till blyertsstrecket.









När vikningen är färdig tar du fram saxen och klipper smala remsor. Men du klipper inte av remsorna utan stannar med saxen vid blyertstrecket. Nu blir varje remsa som en girlang. Fortsätt likadant på båda sidorna så all vikning blir fulla med girlanger. 







Därefter lägger du kartongrullen i mitten och rullar in den i pappret och vik eventuellt kanten om inte papperna är jämna. Sätt ihop den med tejp och bind en bit garn om varje girlang ända. Då bildas även en upphängning.










Den minsta smällkaramellen använde jag fyra lager med papper och storleken 5x15 cm. Jag använde samma kartong men kortare och smalare rulle.











Jag vek på samma sätt, men måste tala om att det var enormt pilligt för mina stora fingrar. Och sedan klippte jag karamellen på samma sätt som den stora. Avslutningen gick också till som den större smällkaramelen.











Här är det färdiga resultatet och jag tycker att den minsta blev för tunn medan den större blev helt perfekt. Jag skall inte hänga dessa i granen utan kanske på vägen eller någon annanstans.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar