söndag 4 december 2011

Moderna tomtar i lera



Jag har en passion för tomtar i olika modeller och storlekar. De gammaldags tomtarna är charmiga. Många tycker det är jobbigt att saker från förr förändras och det tar ett tag innan de moderna tomtarna slog sig fram på allvar. Först skrattade man år deras utseende, även jag. Men nu har jag också insett att det sker en ständig utveckling av allt gammal och jag gillar utvecklingen. För det betyder ju inte att alla gamla tomtar försvinner utan gammalt och nytt blandas. Först kom dem tomtarna som hade luvan för ögonen och bara den stora näsa stack fram och det långa skägget hade blivit längre än den gammaldags tomten eller berodde det på att kroppen hade blivit hoptryckt? Läste i vår lokaltidning Kungsbacka Posten att konstnären som designade dessa moderna tomtar med den stora näsan är en kvinna som bor på min ort Onsala. Det glädje mig extra, för så är det alltid att man är extra stolt över sina hemtrakter.

Konstnärinnan från Onsala heter  Ruth Vetter och materialet som hon har skapat i är keramik. Hon säljer tomtarna främst i sin inredningsbutik Kolon som ligger på Onsala halvön.
Här är en länk på flera alster som hon har producerat: http://koloninterior.se/1.html
Det året hennes första tomtar kom skapade jag en liknande fast i andra material. Har för mig att någon blev i sten. Jag vet inte vart den tog vägen, kanske jag gav bort den? 


Året efter hade tomtens mössa åkt ner över hela kroppen och endast de stora fötterna stack fram. Även dessa tomtar fick igång min skaparlust. Jag köpt lera från Panduro hobby 1 kilo som kostade 20 kronor som dessutom var självtorkande. Det blev en liten och stor tomte av denna sorten och jag är mycket stolt över resultatet.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar