måndag 2 mars 2015

En kruka för musikintresserade

                                                             Hej!

Det är inte många som har konst i fönstret som jag har hemma hos mig. En produkt som jag ofta målar på är krukor. Det har blivit många olika motiv på krukorna genom åren. Här ser du en av dessa.
Jag kallar denna kruka för musik kruka. Det var en bild som uppenbarade sig i huvudet som jag ville testa. Jag blev nöjd med resultatet och tycker att krukan blev superläcker. krukan är kopplat till min dotter Ida som skriver och spelar musik på fritiden.


På bilden ser du krukans ursprungliga utseende, den fick jag av min svärmor Ragnhild. Svärmor hade läst i min blogg att jag brukar köpa krukor på Röda korset för att måla på. Då berättade hon om deras stora kruksamling i förrådet som skulle kasseras. Ragnhild kommenterade på bloggen "att det var bara att komma och hämta krukor i hennes förråd" Så nu har jag mängder av krukmaterial hemma att måla på. 





Burk med metallfärg är en allmogefärg som jag fick för halva priset i målarboden hemma där jag bor. För dem skulle tråkigt lägga ner avdelningen med hobby färger. Dem har billigare färger än Panduro Hobby har. Jag satsade på att investera en stor målarburk med vitt som inte allmogefärg. Det blir billigare med större burkar färg. Färger som svart och vitt går det åt mycket när man målar. Med svart och vit kan du blanda olika färg nyanser själv och spara pengar genom att slippa köpa massor av olika färdiga färgnyanser.Jag blev förvånad att metallfärgen var så snygg.



När någon färg tar slut från de små allmogeburkarna fyller jag upp dem med den vita färgen från den stora burken. Jag målade först det vita notbladet på frihand. När jag målade tänkte jag mig att notbandet skulle vara som en banderoll runt krukan och skissade sedan upp noterna och notstrecken med blyertspenna.



                Jag gjorde ett notband som snurrat sig och ser lite olika ut runt omkring krukan.




Så här blev avslutningen på notbandet på krukan. Jag valde att inte binda ihop notbandet och att avslutningen skulle vara avriven.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar