söndag 15 januari 2012

Fågelgodis som vår hund ville äta



Jag är uppfostrad att spara och ta tillvara och det sitter i till vis del även i mitt vuxna liv. Men en sak har jag ändrat på och det är, att ibland måste man rensa och slänga om man skall ha plats över i sitt hem. Och ibland slänger jag även mat. Men jag tycker det är roligare om det går att ta tillvara och återanvända. Denna gång hade jag ett helt cocosfett paket i kylen efter att min son Christoffer gjorde ischoklad till julafton. Det går att steka i cocosfett och det är nyttigare än vanligt margarin har jag läst. Men jag kom att tänka på när jag jobbade på förskolan innan jag började vidareutbildade mig. På den förskolan gjorde vi många annorlunda saker som man kanske inte gör idag i förskolorna, Bland annat gjorde vi fågelmat som barnen fick ta med sig hem. Så jag bestämde mig för att pröva hemma och blir det bra kanske jag kan göra det med barnen på min nuvarande arbetsplats i förskolan. Det ända jag minns med tillverkningen var att vi använde oss av cocosfett. Så jag Googlade och fick fram en bra sida från Naturspanarna. Här är länken som jag utgick från "Att göra en mesklocka" : http://www.ide-material.se/naturspanarna/mesklocka.htm




På Naturspanarnas länk använde dem sig av en terrakotta kruka. Jag funderade på om inte det skulle bli ganska tungt för grenarna när man skall hänga upp sin mesklocka. Så jag bestämde mig för att pröva med en plastkruka. Men för att göra enligt instruktionerna med upphängnings anordning så skulle det vara ett håll på mitten i krukan. Men de små plastkrukorna jag hade inga håll i mitten utan många små runt om. Så det ända alternativet som jag hade hemma var dessa mindre bra planteringskrukor. Men om jag gör detta fler gånger kommer jag att använda Cream French burkar eller liknande plastförpackningar som också stod som tips på länken. Jag hittade också detta grova snöre i ett av mina skåp.


På krukan fans det fyra stora håll att trä in snöret genom.











Klipp av ungefär 30 centimeter av snöret och trä det genom två av hålen mitt i mot varandra så att två tampar sticker ner en bit nedanför krukans kant. Det är meningen att det två snörtamparna skall hänga ner för att fåglarna skall kunna sitta på dem och äta av maten.












Jag valde att tillverka två mesklockor och jag använde lite mindre än halva paketet med cocosfett.












Cocosfettet lade jag i en kastrull och smälte på låg värme. När fettet har smält ser det ut som vatten.









Vi får ofta bröd över som vi annars bara slänger. Här har jag använt mig av resterna av en torr hönökaka som jag skulle slänga. Jag hade mycket bröd över efter julafton. Så jag valde att bara använda mig av de. Men på länken står det att man även kan lägga i fågelfrö och frukt. Brödbitarna delade jag i små tärningar och lade i en burk.









Jag häld i lite brödbitar i taget och rör om. Observera att fettet stelnar fortare än vanligt margarin. Men inte så fort som Natursidan fick mig att tro.










För enligt Natursidans beskrivning skulle fettet ha stelnat så fort att man skulle skynda sig att hälla i blandningen i krukorna. Men för mig rann det väska av fett ut genom botten på krukorna. Vilket gjorde att jag var tvungen att ha ett fat under krukorna där fettet samlades och som jag sedan fick hälla över eftersom det stelnade. Men när krukorna kom in i kylen gick stelning processen betydligt fortare.







När jag skulle hänga upp mina mesklockor var det meningen enligt länken att krukan skulle vara kvar och klockorna med maten skulle hänga ut lite. Men när jag träden in mina plastband som jag använder när jag hänger upp saker, genom de andra hålen i krukan. Så gick botten på krukan sönder och jag upptäckte att krukan kunde man istället använda som form för mesklocka. Så jag hängde upp mina hemmagjorda talgklockor med bröd i. Men när jag gick ut i trädgården för att hänga upp dem var min hund Pepper med. Han var som tokig och undrade var det var för godis matte hade med sig. Jag fick hänga dem på ställen som inte han kom åt. I morse fick jag se att det inte bara var hundgodis som jag hade hängt upp i trädet utan även fågelgodis….
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar