torsdag 19 januari 2012

Läsa högt = tortyr

(bilden är hämtad från Google)

Veckans inlägg på min självbiografi om hur det var att växa upp med dyslexi på 70-talets skola. Då undervisningen skiljer som mycket från dagens skola. Tänker jag rikta mig in på en episod som ligger väldigt tungt på mitt hjärta. I dagens skola utsätter man inte barn för högläsning om dem inte önskar de själva. Men på 70 talet då de mest hade katederundervisning och utantill lärning av diverse begrepp och psalmer med mera. Då läste vi ofta högt. 

Ibland gick det i turordning som vi elever satt i klassrummet. Men då visste man ungefär när det var ens tur. Men det värsta var när lärarna hoppade från den ena eleven till den andra för att se att alla lyssnade och var delaktiga i texten. Eftersom raderna ofta går ihop för mig när jag tittar på en text är det jättesvårt att följa texten. Jag måste alltid ha något under så jag ser raden. Det är oftast därför min läsning går så sakta för det är inte ovanligt att jag läser om samma mening flera gånger. När jag har läst ett stycke måste jag stanna upp för att veta vad det handlar om. Med det är något som man kan träna upp. När jag var 11 år hade jag väldigt svårt att förstå vad jag läste. Då det blev min tur att läsa högt blev jag knall röd i ansiktet och varm i hela kroppen för jag upplevde det som rena tortyren eftersom jag fortfarande i 5:e klass inte kunde läsa flytande utan att staka mig och en del längre och svårare ord hade jag svårt att tyda och uttala. Ändå tvingades jag dagligen läsa högt för mina klasskamrater som satt och små fnissade över att jag inte kunde läsa. 

                                   
                    (Observera bilden är hämtad från Google- det är inte mig när jag var liten)

På engelskan hade jag ännu värre eftersom jag hade svårt att uttala svåra svenska ord var det nästan en omöjlighet att uttala de engelska orden. Även på de lektionerna tvingades vi läsa högt. När vi hade grupparbete var det lika jobbigt för då skulle vi ofta sammanfatta saker som vi hade läst i texter och det är något som var en omöjlighet för mig. Jag tänker ofta på dagens skola där det på många ställen blandar praktisk och teoretisk undervisning. Hade jag gått i skolan idag hade jag haft bättre förutsättningar. Som ni kanske har märkt så är jag praktiskt lagd.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar