torsdag 16 februari 2012

En halvfärdig vävd tavla



Varje dag när jag äter frukost brukar jag skriva dagens inlägg. Men idag kändes min dag helt förstörd för datorn bråkade och ville inte komma in på internet.
Suck! Hur skulle denna dag bli när den startade så fel för jag har hostat hela natten och inte sovit en blund. Så när väckarklockan ringde stängde jag av den och skulle bara luta huvudet lite lätt på kudden. Och vad hände… När jag tittade upp på klockan hade det försvunnit en halvtimme. Jag fick sätta ”rässefart” och fixa ordning mig för att hinna med ett kort inlägg. Men då strejkade datorn. Så idag får det bli ett kvällsinlägg.

För ett ½ år sedan blev jag lycklig ägare till den här väven som en kollega på jobbet skänkte mig. Den var halvfärdig, så i helgen fick jag lust att väva färdigt den. Motivet skall vara havet.
Men planen är att jag skall dekorera den med något. Problemet är att jag inte har kommit på vilket material jag skall dekorera med. Har lite planer på fiskar eller något annat som har med havet att göra.



Vävens stomme är handgjord. Stommen är gjord av en handsnickrad tjock och stabil träram. Därefter har fyra stora, och tjocka spikar satts fast, ett i varje hörn. På spikarna hänger man på två tjocka trägrenar som man binder fast varpen på så det blir en väv. Väven är gjord av tygremsor. För er som aldrig har vävt kan jag berätta att man tar tyg remsan som är cirka ½ centimeter och startar från ena änden av på väven. Där tar man tygremsan först över första tråden och under på den nästkommande varptråden och där efter fortsätter man varvet ut varannan ovanför och varannan under. När man har gjort ett varv tar man en kam som har glesa taggar och trycker hårt ner den vävda tråden. Om ni inte har en liknande kam går den även att trycka ner med sina händer. Men det är inte lika effektivt Så fortsätter man likadant med nästa varv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar