fredag 3 februari 2012

Virkad egna Barbiekläder



Trots att jag inte har några små barn längre som leker med Barbie fick jag inspiration att virka Barbie kläder. Det var efter att jag har följt alla inlägg i  Facebooks gruppen Flitiga fingrar och fick syn på ett inlägg om Barbie kläder. Där bland annat denna modellen på hatten fanns med. Eftersom jag har virkat i många år så bestämde jag mig för att testa att göra en egen hatt efter bilden som jag hade kvar i huvudet efter inspektionen från inlägget från Flitiga fingrar.


Jag startade med 5 luftmaska och slöt dem till en ring med 1smygmaska. Därefter fortsatte jag med fasta maskor som täckte ringen. Sedan fortsatte jag att virka fasta maskor och hatten blev breddare och bredare.







Sen var det dags för provning 1 för att se hur hatten satt och för att se om det var dags för brättet på hatten. Då måste man öka. Ni kanske undrar varför jag har en Barbie hemma trots att mina barn är tonåringar och vuxna. Jo jag visste att min mellan dotter Ida hade sparat några av sina Barbie som minnen. Det var tur annars hade mamma inte haft en provdocka.





Förr att öka så hatten blir vidare gör jag 2 fasta maskor i en maska. Så fortsätter jag några varv.










Jag fortsätter och mäter på dockan när den är lagom. Jag väljer att bara böja upp den ena sidan på hatten. Det är den sidan som skall vara fram.









Tillsist känns hatten färdig och jag syr nu på en vit knapp längst fram på brättet som en extra dekoration. Min tanke med Barbie hatten var att göra en set med hatt och nu är det dags att börja på klänningen. Kläderna skall jag sedan skänka till mitt jobb. Eftersom jag jobbar på en förskola.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar