onsdag 1 februari 2012

Ibland blir det inte alltid som man har tänkt sig.....




Detta var ett försök att göra en ljuslykta som var ett höghus. Jag hade en plan hur jag skulle göra men jag viste inte om det skulle fungera. Min plan var att göra fyra väggar med fönster och dörrar och inget tak. Bottenplatta hade jag tänkt leta efter ett fyrkantigt porslinsfat på Röda korset. Varför jag skulle använda mig av ett porslinsfat som bottenplatta är var för brandsäkerheten.

           Det var dessa huset som gav mig inspiration till mitt projekt. (bilden hämtad på Google)

Jag köpte hem ler materialet ”Das” för jag ville testa hur den fungerade att arbeta. Eftersom vi har den leran liggande på jobbet och ingen av mina kollegor kunde uttala sig om leran var lätt att arbeta med för barn. Verktygen som jag planerade att använda mig av var en mat kniv och en gaffel. En linjal och ett ler verktyg som jag har haft några år.









För att kunna kavla leran vill jag inte använda min vanliga hushållskavel. Det känns inte så fräscht. Jag tog istället en flaska. Det fungerar minst lika bra. Jag tog även fram en mugg med vatten. Vatten använder man som klister när man sätter ihop olika delar av leran och för att ta bort alla sprickor i sitt alster.













Det är bra att rita ner bilden i huvudet för att göra den konkret och för att komma ihåg hur det var man hade tänkt sig föremålet. Som ni ser var min första plan att ha tak och skorsten. Vilket ändrade sig sedan.












Jag öppnade paketen med leran och tog en klump och försökte knåda upp den för att göra den lätt hanterlig. Sedan tog jag fram flaskan och började kavla ut en bit. Jag hade gjort pappersmallar av vita A4 papper Som jag hade klippt i fyra gavlar som var lika stora. 






Men oj! Leran färgade av sig och när jag tvättade mig blev vattnet rött. Det känns inte som en bra lera att använda i förskolan. Undrar om klädfläckar som orsakas av leran går bort i tvätten???









Jag lade pappersmalen på den utkavlade leran som var ungefär ½ centimeter tjock och skar runt mallen med matkniven. Likadant gjorde jag sedan med de andra tre gavlarna.














En gavel fick dörr medan de övriga fick lika många fönster. Jag räfflade i varje kant på gavlarna för att de lättare skulle fastna vid hopsättningen.














Nu tog jag vatten på fingret och strök det på varje räfflad kant och klistrade sen ihop dem.
















Dem visade sig inte vara lika långa och jämna så jag gjorde en smal korv att isolera i hörnet.














Jag kämpade i tre timmar med att få ihop huset men huset böjde sig och skevade. Så till slut blev jag så arg och slog knytnäven i och leran blev åter igen en lerklump.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar