söndag 15 april 2012

Enklare Nagelkonst



Min dotter Ida har också en talang att skapa. Hennes passion är just nu att måla naglar som konstverk. Det är egen design med olika mönster eller bilder som hon målar på sina naglar. Jag föreslog till Ida att hon kunde tjäna pengar på att måla andras naglar. Men det är inte aktuellt nu utan hon har det bara som en hobby precis som jag också har med mitt skapande.Den första nagel bilden som jag visar anser jag symboliserar Ida själv. Eftersom hon är musikintresserad. Hon spelar gitarr och sjunger. Det tar ungefär en halvtimme att måla konstverken på naglarna. För dem är uppbyggda med lager på lager och varje lager måste torka emellan innan nästa lager kan målas på.


               Det första lagret som Ida målar på naglarna är ett underlack för att skydda naglarna.


Så här skapade Ida konstverket med musiknoterna: Först ett lager underlack som fick torka innan hon fortsatte med det lila bakgrundsnagellacket. Sedan målade hon en musiknot med det svarta nagellacket med hjälp av ett hårspänne och en rund tandsticka.


Först gör du notens runda delar med hårspännet. Du särar på hårspännet och för att kunna använda dig av den runda spetsen på spännet och doppar det i den svarta nagellacksburken och duttar sedan på nageln. 



Sen gör du sträcket på noten genom att använda dig av runda tandpetare. Du doppar tandpetarens spets i den svarta nagellacket och använder stickan som en pensel och målar två raka streck och ett streck som binder ihop.



               När konstverket är färdigt lackas det över med överlack för att skydda designen. 


Nästa nagel konst som jag skall visa upp har ett bakgrundsnagellack som är svart, samma nagellack som användes på noterna.


Prickarna är gjorda av hårspännet med rosa nagellack. Underlack och överlack används på alla konstverken.


 Inläggets sista nagel design som jag skall visa upp är denna fler mönstrade variant. Där Ida har använt samma verktyg som i de två tidigare nagelkonstverken.  


Från höger syns underlacket, sen bakgrundsfärgen rosa nagellack. När den rosa lacken torkas gör du den svarta delen och därefter avslutar du med tre vita prickar med hjälp av hårspänns delens topp som doppat i den vita nagellacks färgen När allt har torkat avslutar du med överlacket.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar