söndag 8 april 2012

Gipsägg och limmad duk


Det är underbart skönt när Påskhelgen dyker upp och vi som inte jobbar helgen får långledigt i 4 dagar i sträck. För mig har det varit 3 tuffa månader efter julhelgerna. Nackdelen är att ledigheten går alldeles för fort och jag börjar redan längta till sommarsemesterns 4 veckors ledighet. Två Påskdagar kvar att presentera påskpyssel. På min altan som inte är isolerad är fortfarande för kall att vistas i utan tjocka kläder. Men det går ändå att pryda och dekorera den med påskpynt och färger. Här visar jag en annorlunda korg som jag har fäst ett ljusgult smalt siden band runt handtaget och avslutat med en rosett. I korgen har jag lagt fyra gips ägg som inte är påverkad av olika väderlekar.


Äggens stomme består av foliepapper och gipsbindor. Jag började med att forma en bit foliepapper till ett ägg. Gipsbindor finns att köpa i hobbyaffären eller på ett apotek. Det är rullar som ni får klippa lagom bitar. Ett bra tips är att ha en vaxduk eller en bricka som underlag. För det blir ganska söligt. En tallrik med vatten är också nödvändigt. Klipp först så många remsor eller bitar som ni tror går åt. Ta en remsa i taget och blöt den i vattnet och tapetsera hela ägget runt om så att det inte foliepappret syns. Därefter får gipsäggen ligga och torka i några dagar.

Två av äggen har jag klippt färgbitar av reklamblad som jag har klistrat fast med lacklim. Jag har både limmat pappersbitarna och strykt ett lager lacklim ovanpå äggen för att dem skulle bli glansiga.


De andra två äggen har jag målat i glada påskfärger med allmogefärger. När färgerna hade torkat gjorde jag prickar med grönt glitterlim från limpistolen.


Korgen med gipsäggen har jag stående på ett bord. På bordet har jag först lagt en vit linneduk och ovanpå linneduken har jag placerat denna påskduk som jag har gjort. 




Först har jag målat hönnorna med tygtuschpennor och sedan klippte jag ut kammen och näbbet i gult tyg med taggsaxen. Därefter klistrade jag fast tygbitarna med :Decoupagelack för tyg. När limmet har torkat i 24 timmar stryker du med strykjärnet ovanpå motivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar