måndag 9 april 2012

Färgstark pappers konst



Det är Annandag Påsk och veckodagen är måndag, vilket betyder att det är dags för ”Utmaningen”. Det är tredje veckan som projektet är igång och andra omgången som jag medverkar. Jag skall försöka vara med varje vecka eftersom mycket som jag producerar är återvinningsmaterial. Det är precis det fokus som ”Utmaningen” handlar om: http://www.klockarbarn.blogspot.se/2012/03/utmaning-tema-aterbruk-2012.html
Utmaning Återbruk 26/3-30/5 2012
Mitt bidrag denna vecka är ett projekt som jag har skapat under Påskledigheten. Idén med pappers pyssel fick jag av Miris som har en blogg som jag följer: http://mirisskaparlusta.blogspot.se/search/label/%C3%85tervinning


Efter att ha hållit på med påskpyssel en tid var det dags att hitta på något annat. För när jag är ledig finns det en massa pyssel energi. Jag kom då att tänka mina små lock eller vad man skall kalla dem. Dem har ursprungligen varit till ett memorispel som jag kasserade. När jag skulle slänga spelet upptäckte jag att kortens små fack var små söta lock som var avtagbara i spellådan. Oj, tänkte jag dem här kan användas till små tavlor. Så jag bestämde mig för att ta tillvara dessa små tavelramar eller lock.


Nu ställde jag mig nästa fråga ”vad skulle jag ha som motiv”? och ”vilket material skall jag ha i tavlan”?. Skall jag kanske bara måla där i? Nu när man följer och läser andras bloggar får jag mängder av tips. Nu skulle jag få tillfälle att prova att skapa med papper spiraler. Jag har mängder av A4 papper som jag har samlat på mig genom åren. Det är alla möjliga färger och nyanser. Jag bestämde mig för att leka med färgnyanserna gult, rött och orange. Jag startade med att klippa remsor som var ½ centimeter bredda och ungefär 10 centimeter långa.

                   


Nästa steg som jag gjorde var att måla ramen eller locket. Inuti använde jag akvarellpennorna. Den tavlan med gul, röd, orange nyanserna fick en ljusröd botten. När jag hade täckt hela botten med pennans färg. Tog jag vatten på en pensel och gjorde färgen lös. Kanterna på locket målade jag med akvarellfärg på tub som är mycket tjockare färg. Det blev svart runt alla tavlorna.


Pappersspiralerna gjorde jag med hjälp av en plast brevsprättare. Det ser ut som en brevsprättare. Men jag vet inte riktigt vad funktionen har varit till detta verktyg. För det var något som jag hittade i min pennburk som jag sorterade i helgen. Det är något som mina barn har haft när dem var mindre. Men den var ett perfekt redskap att göra pappers spiraler med. Jag satte änden på pappersremsan runt nederdelen på sprättaren och virade runt till hela remsan var inrullad. Sen drog jag ut sprätten och kvar var det en spiral. 


När jag gjorde flera spiraler på rad och lade dem på bordet. Så vecklades spiralen ut sig. Den blev då stor och gles. Men gjorde jag dem samtidigt som jag skulle klistra fast den blev spiralen hård tätt och mindre. Jag tycker det var fint med blandade former. Det blev mer effektfullt i tavlan. Det jag först funderade på innan jag började limma, var om jag skulle göra ett konkret motiv eller abstrakt tavlor. Det som avgjorde att det blev abstrakta tavlor, var för jag brukar för det mesta göra konkreta tavlor. Jag har svårt för det abstrakta, men det är något som har börjar växa fram mer och mer hos mig efter att jag gick på lärarprogrammet. Då vi ofta pratade om att det är processen som är det viktigaste och att det man gör inte måste föreställa något. Utan att var och en som tittar på tavlan kan själva njuta av det dem ser. Jag använde limpistolen att limma fast alla spiralerna med.


Efter att ha gjort färdigt den första tavlan var jag mycket nöjd av resultatet och det gjorde att jag ville göra fler med andra färgnyanser. Det tog tid att göra dessa tavlor och det var roligt, annolundare projekt och tankarna spann vidare hur man eventuellt kunde göra större tavlor med eventuellt kokreta motiv.


                 Nästa tavla som jag gjorde var den gröna. Där jag använde olika gröna nyanser.



Bottenfärgen för den gröna tavlan blev ljusgrön. Jag valde den färgen för den nyansen fanns inte med i pappersremsorna.


I den blåa tavlan använde jag även lila nyanser. För att jag inte hade tillräckligt med olika nyanser av blått papper.


                                                  Den sista tavlan blev i bruna nyanser.


                                                               Bottenfärgen blev rödbrun.

                                             



När jag hängde upp tavlorna i vårt sovrum valde jag att hänga dem på en lodrätt linje. Här sitter dem tätt ihop. Men jag när jag hängde upp dem hade jag 1 centmeters mellanrum mellan varje tavla. Det går att variera på många olika sätt att hänga tavlorna på efter tycke och smak.








4 kommentarer:

  1. Härligt återbrukartips och bra beskrivning över hur du gått tillväga!

    SvaraRadera
  2. WOW, så läckert! Underbara färgkombinationer!

    SvaraRadera
  3. Så snyggt, den idéen tror jag att jag stjäl någon gång i framtiden!

    SvaraRadera