torsdag 10 maj 2012

Charlestonklänning med jeans handväska till Barbie



Min Barbie klädes produktion har fortsatt och det känns nästan som jag kunde starta upp försäljning. I detta inlägg skall jag visa upp 2 saker förs en klänning i satin tyg som balklänningar vanligt visst är sydda i. Det är ett glansigt tyg. Jag har mängder av små restbitar av tyg hemma. Jag har så mycket att jag har delat upp dem i olika färg nyanser. Resterna fick jag ärva av min farmor Anna som var sömmerska och det var både hennes yrke och hobby. Så för mig var det att ärva en skatt. Förutom klänningen skall jag även visa hur jag sydde jeans väskan.



För att sy denna klänning ritar du av mönstret på ett dubbelvikt tyg. Tänk på att lägga markeringen ”vikt kant” mot vikningen av tyget. Gör också 1 centimeters sömsmål runt plagget.



Nåla fast mönstret på det önskade tyget. Jag har använt mig av ett orange färgat satintyg. Nåla tyget rätta mot rätt. Därefter vränger du tyget så att sömmen kommer på insidan. Min söm blev lite krullig. Jag läste i symaskinens instruktionsbok att sömmen kan bli så om du drar i tyget istället för att tyget får mata framåt själv.



Jag dekorerade klänningen med en bård som jag har sprättat av från en gardin. Bården både pryde klänningen och täckte samtidigt den fulla krullig sömmen. Jag valde att sy fast bården förhand.


Det blev även en bit bård längst ner i fållen på klänningen. På mönsterbeskrivningen var det planerat en kardborreknäppning. Som det är på nästan alla köpta Barbie numera. Jag valde istället att sätta en rund gummisnodd som jag trädde i springan som bildades. När jag vek ner det översta stycket.


                                                          Så blev klänningen bak.


                                Handväska gjorde jag på en 15 minuter. Den sys lättast förhand.


                   Här har du dem två mönsterdelarna. Den streckade lingen betyder att tyget viks.



Eftersom sömmen skall synas på utsidan nålar jag tygen så dem inte skall vrängas. Här syr jag sidorna förhand.

    
                            Till axelband har jag sytt fast ett kasserat skosnöre i mocka.

   
Jag avslutade väskan med att vika ner överdelen och fästa den med hjälp av en bokstavspärla som jag sydde fast.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar