lördag 12 maj 2012

Hur mår Hotenisan på sin nya plats?



Igår jobbade jag min sista dag innan min kommande semester vecka. Den ständiga frågan är alltid när man skall ha semester ”skall du resa bort”. Och mitt svar är för det mesta nej. Jag är väl en av de få som inte tillbringar sin semester på en resa. Jag har ingen direkt längtan att ge mig i väg på en resa utomlands. Jag är ingen soldyrkare som ligger i timmar och solar sig. För mig kan värmen nästan vara en plåga. När jag är ledig vill jag vara hemma i mitt paradis och ta dagen som den kommer och påta i trädgården, jobba med huset och skapa i mängder. Ända sedan jag tog min examen har jag haft ledigt just denna vecka på våren och jag har valt att kalla den för ”trädgårdssemester”. För det är var jag kommer att göra denna vecka och det är behövligt för att kunna komma i kapp och få bukt med ogräset.

I detta inlägg skall jag visa några blommor som är i full blom just nu. På fotot ser du Gulkragen.


Bellis eller Engelsk Daisy som den också kallas finns i flera färger det är en perenne som breder ut sig där den trivs bra.


Jag har flera blomster rabatter och visa år hinner jag att lägga mer arbete på visa bitar än andra. Rabatterna behöver ständigt rensning och gallring. Den här rabatten gjorde jag ordning för åtta år sedan. Sen har den bara fått rensning av ogräs och det gjorde att den har sett lite dyster ut. Så förra helgen fick den ett lyft genom att jag grävde en kant runt rabattslänten. Det gjorde att stenarna längst ner kom fram och lyste upp rabatten. Det ser lite tomt ut på växter som du ser. Men min tanke är att nu när jag gallrar de andra rabatterna och delar olika växter då finns det plats att ge de utgallrade plantorna nytt liv i denna gles rabatten.


Här är den rosa Hortensian som jag grävde ner i höstas. Se tidigare inlägg: Hotensia får nytt liv i rabatten
Vad glad jag blev när jag fick se att det hade börjat växa blad på Hortensian som jag grävde ner i höstas. Nu är det bara att vänta och se om det kommer några blommor i år.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar