torsdag 3 maj 2012

Olika sorters Påskliljor



Nu står mina påskliljor i full blom. Visste du att det finns flera sorters påskliljor? Det var först för 2 år sedan jag fick vetenskap om det. Innan trodde jag att påskliljor bara såg ut som dem som finns att köpa i butikerna. Påskliljorna till hör en växt grupp som kallas Narcisser. På detta foto ser du en sort som är lite mer ovanlig där är den så kallade trumpeten orange medan blombladen är gula.




Det går att köpa mini påskliljor i butikerna. När dem har vissnat ner kan du planera dem i rabatten. Så kommer dem på nytt året efter år och blommar på nytt.


Jag har även den mest vanligaste Påskliljan i min trädgård. Det är en tacksam blomväxt som du även få ha ifred för råddjuren. Så har du en trädgård som är välbesökt av råddjur kan du välja att plantera en massa med Narcisser.


Här syns Cyklamen Narcissen som har en mer böjd blomställning en sina andra släktingar. Den går i mera blek gula färger. Den börjar blomma någon vecka senare en Påskliljorna. De blåa blommorna som växer i jämte är blåa Pärlhyacinter.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar