torsdag 26 mars 2015

Havsbild målad från en upplevelse dag på stranden

                                                         Hej!

Det är första gången jag målar utan att ha en bild eller sak att måla av. Denna bilden har jag målat av från en bild som jag hade i huvudet, från när vi var och badade i somras i havet. Det är inte en färdig verklig bild utan två ihop satte upplevelse bilder. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig så jag kunde dokumentera mina upplevelse. Så jag istället skall jag berätta kring dem. Stenen och sjögräset med sanddynorna med det som ser ut som maskar i en hög på botten i vattnet. Såg vi när vi badade och jag tittade ner för att studera hur havsbotten såg ut. Det är inget jag brukar göra :) men jag behövde hämta inspiration. Min son påstår att det bara är sjögräs som ligger i sanddynorna så det ser ut som maskar. Jag vet inte, men du kanske vet?




Den andra upplevelsen var en sjöstjärna som jag hade i handen. Jag blev helt fascinerad att se hur den först bajsade i min hand och sen började den förflytta sig framåt. Jag kunde se dem små flimmer håren som antagligen var sugpropparna eller fötterna som sjöstjärnan använde för att få fart framåt. Då böjdes samtidigt armen eller benet framåt. Det kittlades inte ens när den gick på mig. Efter att jag hade studerat den släppte jag i den i vattnet igen. Här kan ni se sugpropparna eller fötterna som jag fick fram genom upplevelsen när jag höll sjöstjärnan i handen och såg den förflytta sig. Tavlan har jag målat med akvarellfärger. Det är kakfärg så du får använda mycket vatten och leka dig fram med färgerna. Det är extra roligt att måla med akvarell det blir alltid så fint och färg skiftningarna varierar från att teckningen är blött tills den har torkat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar