onsdag 1 augusti 2012

Baleys Muffins


Jag läste i ett recept på Baleys muffins från Ica medlemmarnas tidning Buffé. Men när jag skulle baka mina muffins kunde jag inte hitta just den tidningen. Jag kom inte heller i håg vilket nummer det var på tidningen. Så receptet som jag har använt mig av här, är ett grundrecept som står på det stora muffinsformarnas förpackning. Sen fick jag experimentera mig fram hur mycket Baleys jag skulle lägga i. Jag ber om ursäkt men jag glömde totalt att fota den färdig gräddade muffinsen. Så här ser du istället en närbild på den ut klickade muffins smeten som väntar på att komma in i ugnen.


Här ser du alla ingredienserna. jag har använt mig av råsocker som är ett nyttigare socker en det vita sockret som man bör undervika för fetma. Det som är bra att tänka på när det gäller råsocker är att sockret ger en sötare smak. Så jag minskade ½ deciliter mindre socker än vad som står i receptet. Sen har jag använt glutenfritt mjöl pågrund av allergi i familjen. I receptet står det vetemjöl. Men väljer du också glutenfritt mjöl så är det bara att använda samma mängd mjöl som med vetemjölet. De övriga ingredienserna från vänster: Bakpulver, råsocker, margarin, ägg, vaniljsocker, glutenfrittmjöl, stora muffinsformar, likören Baleys och mjölk.


Observera jag använde inga blåbär och sen fick jag ändra mjöl mängden till 1 deciliter. För smeten var så tjock. Av Baleysen tog jag 2 matskedar. Likören lade jag i efter äggen. Annars följde jag receptet.


Ett hushåll redskap som jag har hemma som används flitigt vid bakning är mitt vispstativ. Du sparar mycket tid när du inte behöver stå och hålla vispen. När margarinet och sockret vispas poröst mäter du upp dem övriga ingredienserna och stoppar i efterhand. Jag vet inte om det går att köpa vispstativ längre i handeln. För stativet har jag ärvt av min farmor. Men du kanske kan få tag i ett på loppis eller aktion på något äldre dödsbo.


När du väljer att göra muffins i de stora formarna går det mer smet åt till varje form. Vilket betyder att det blir mindre antal muffins. Så vi fick 1 var eftersom vi är 5 i familjen. Men det är alldeles lagom om kakorna skall ätas som efterätt. Jag fyller formarna ungefär halva formen med smet eftersom dem jäser dubbelt så stora i ugnen. Tänk på att gräddnings tiden är olika från ugn till ugn. Jag hade till exempel mina muffins inne i bara 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar