lördag 4 augusti 2012

Mönster från en lampa placerades på en kruka med fat


Detta är det sista inlägget kring boken om mönster som jag har arbetat med i sommar. Jag fick en massa inspiration och känner mig nästan lite professionell på hur det går att skapa egna mönster med olika tekniker. Dessutom har jag fått upp ögonen för hur mycket mönster det finns runt omkring oss. Du som inte har läst mina tidigare inlägg där jag har berättat och visat upp mönsterboken se inlägget:mönster kopplat till min barndom. Mönstret tekniken som jag har arbetat med i detta inlägget är "Plocka isär" som författaren Lotta har gjort med en termos i hennes bok. Jag har använt mig av vår kökslampa (bilden i mitten). På lampan hittade jag mängder av mönster. Mönsterna har jag fångat på de 6 olika närbilderna.


Jag funderade länge vad mina mönsterdelar skulle placera och tillslut hittade jag denna lilla fyrkantiga krukan med tillhörande fat. Från början var krukan och fatet silverfärgat. Så jag målade om de med svart färg. Därefter var det ett koncentrerat arbete att måla ditt mönsterna. Prickarna och strecken målade jag med relief pasta innan jag lade på guldfärgen för att höja upp mönsterdelarna så det skulle bli effektfullt. Här ser ni tre olika mönster delar.


Och så här blev krukan med respektive fat, när dem var färdig målade. Nu kan du gå tillbaka till närbilderna på lampan och se om mönsterdelarna ser ut som på bilderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar