söndag 19 augusti 2012

Tavla med nostalgi


När jag läste temat "Fablernas Värld" i hhjajas sommarutmaning för Augusti hade jag bara Ugglan Jakob från
barnprogrammet med samma namn. Det var ett av mina favorit program när jag var liten på 70 talet. Det jag minns starkast av programmet var just ugglan som alltid presenterade varje avsnitt genom att läsa inledningen i boken. Och ugglan kom alltid tillbaka och gjorde ett avslut på varje avsnitt också. Varje gång när han slog igen boken avslutade Jakob uggla alltid med samma ord "simma lugn". Eftersom jag inte kunde få uggla ur huvudet så var det svårt att göra något annat av temat. Däremot funderade jag mycket kring vad jag skulle göra med ugglan som inte tog alltför lång tid. Resultatet blev denna tavla med Jakob på.
Materialet jag har använt mig av förutom färg är återvinning och natur material.


Den stor dimension på tavlan berodde på ögon maskens storlek. Det var en frigolitbit som jag har legat och väntat på att komma till användning. Det röda nätet som skall bli ugglans mage är från en clementin låda i trä. Bottenmaterialet på tavlan är en kartongbit.


Bottenplattan målade jag grön, med hjälp av en spatel tog jag gul färg och drog ut. Den inspirationen hämtade jag från http://mirisskaparlusta.blogspot.se/search/label/tavlor som är en blogg som jag följer. Det är bra att hämta inspiration hos andra bloggare. Många ideer samlas på lager i huvudet det gör ibland att det är svårt att minnas vad ideer kom ifrån. Jag skissade upp ugglan med genom att titta på den färdiga bilden som jag Googlade på. (Bilen kommer i slutet på detta inlägg). Jag målade ögonen, benen, ögonmasken och näbbet. Med limpistolen klistrade jag fast nätet och snäckorna.


               Efter att även ögonmasken limmades fast klippte jag rest tyg och satte fast.


Tillsist målade jag snäckorna och magen så det skulle se ut som fjädrar. Jag avslutade med att limma fast trädgrenen som var en bit päls som kommer från en krage på en jacka.

                                           
                           (bilden är hämtad från http://calleism.wordpress.com/2011/05/01/fablernas-varld/)

                     I mitten på bilden ser du Jakob uggla som jag har haft som mall till min uggla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar