onsdag 17 juni 2015

En dekorativ tvålpump

                                                                 Hej!

Det är 3dje dagen på #företagarensbloggutmaning vi är många olika företagare som driver olika typer av verksamhet. Flera är i min changer handarbete och hantverk. Men jag tror att jag är helt ensam med återbruk som fokus. Utmaningar på bloggen är ingen nyhet då jag under dessa 4 åren som bloggare har deltagit och hållt i olika former av utmaningar. Det som är nytt är att utmana som företagare och med andra bloggare som inte har samma ska katogori på blog som mig. Det ger inte bara inspiration utan masor av kunskap som jag behöver för att driva mitt företag och för att marknadsföra på bästa sätt.


De flesta utmaningar som jag tidigare har varit med är återbruksutmaningar. Det har också varit ny kunskap har jag lärt mig. Att ta tillvara på mer förpackningar än tidigare och andra prylar som jag tidigare kasserade. Innan jag numera skall kassera något står jag och funderar vad skulle dena sak kunna användas till eller går det att göra om den till något annat. Sammanfattningsvis kan jag se att jag har blivit mer miljöengagerad än tidigare.

Hemma hos oss använder vi bara flytande tvål. Jag hade en gång en tvålpump av porslin som mina barn köpt i present till mig. Men den gick sönder i pumpen. Det har inte blivit av att jag har köpt än ny, utan istället har jag använt tvål förpackningen som den är. När tvålen nästan var slut denna gången fick jag en idé, och så här blev resultatet.


Jag startade med att rengöra tvål förpackningen och lossade pappers ettiketterna innan jag målade den med en vit grundfärg.


Efter flera timmar då i vanliga fall allmogefärg oftast är torrt hade inte färgen torkat. Jag brydde mig inte om det utan strök på en mellanblå färg som jag hade hemma. Då blandades den vita och den blåa och det gjorde att färgen blev lite melerad. Jag blev mycket nöjd över resultatet. Jag ser en nackdel med att måla på plast och det är att färgen lossar snabbt från plasten. Med hjälp av det lilla medicin måttet målade jag cirklar med en blyertspenna.


                                             Färgglada cirklar blev det på hela tvålpumpen.


Dem färgglada cirklarna fick en vit bård med svarta konturer. Jag blev enormt nöjd över resultatet. Jag kommer också att lacka 2 gånger med inomhus lack. För att färgen inte skall ramla av så lätt. Varför att jag valde just detta mönster är för jag har en pedalhink och en toarullshållare för extra rullar, se länken Mönstermalning i form av färgglada cirklar.

5 kommentarer:

  1. Kul idé!! På det här viset kan man ju få en one-of-a-kind-tvålpump!

    SvaraRadera
  2. Jag läste just dina tre senaste inlägg, mycket inspirerande alla tre!
    Kul att göra en serie med samma mönster till badrummet!
    Och fiffigt att göra pärlhalsband av gamla kedjor!
    MEN den där energitavlan! En sån ska jag nog också tillverka mig! Har sett den på bloggar tidigare, men det är nu jag känner att jag är redo för en sån och att jag verkligen är i behov av positiva påminnelser!!
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  3. Hoppas att färgen stannar kvar som du tänkt dig. Jag har målat på plast nån gång också men misslyckades så jag slängde bort det. Ingen aning om ifall färgen skulle stannat eller inte.

    SvaraRadera
  4. Så mycket snyggare:-)men så enkel insats!

    SvaraRadera
  5. Det där var ju en bra ide, jag är också inne på att återvinna mer. Dessutom är det avkopplande att sitta och pyssla sånt!

    SvaraRadera