tisdag 3 mars 2015

Rabarberpaj med kokostäcke


Efter att jag hade experimenterat i hop receptet med Rabarbermuffins med kokostäcke fick jag en idé att det eventuellt kunde var gott med ett kokostäcke ovanpå rabarber i form av en paj. Men nästa gång kommer jag att pröva att lägga i 100 gram margarin i kokostäcket så att pajen blir saftigare. Ett tips för dig som vill pröva att göra denna utsökta paj. För mig blev den ganska utsökt, lite för torr. Men det kunde ju också bero på att jag hade inne pajskalet för länge se fotona längre ner i inlägget. Så här gör du pajen:


Botten eller skalet gjord jag mördeg. Receptet hittade jag i Bonniers kokbok som vi har stående i bokhyllan. En liten parentes, kokböcker är nästan ett utrotningshotat ting. De ungdomar jag känner skulle aldrig gå och köpa sig en kokbok för allt finns ju på nätet. Eller hur?


Till pajskalet använde jag ägg, vetemjöl, strösocker och margarin. Jag följde mängden av ingredienserna från receptet från kokboken.


Lägg mjöl och socker i matberedaren och häll det knäckta ägget över. Finfördela margarinet i mindre bitar och lägg i. Sätt i gång matberedan eller vispen och kör tills degen blir en boll.


Tryck ut mördegen i en pajform och nagga lufthål med en gaffel. Grädda i ugnen i 7 minuter på 225 grader eller tills skalet har fått färg (tiden kan variera på olika ugnar). Jag tog 10 minuter utan övervakning och då blev skalet lite för mycket brun, nästan svart.


Kokossmeten är ett eget recept. Dessa ingredienser har jag använt mig av: årets sista rabarber som tyvärr var för få. Även rabarber mängden kan du öka. Jag har också haft i 4 ägg, ½ kokospåse och 2 matskedar vaniljsocker.

                           

Bred ut kokossmeten över de gräddade pajskalet och ställ in den i ugnen på 225 grader i 10 minuter eller tills pajen har fått färg. Tag ut pajen eller kakan. Servera eventuellt vaniljglass eller vaniljsås till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar