onsdag 18 februari 2015

Hemmagjord mototsoppa


Morotsoppa låter kanske inte så aptitligt? Hemmagjord Morotsoppa är riktigt gott! Jag valde att blanda i potatis. Men du kan även lägga i pasta eller bacon för att göra soppan fylligare. Soppan är både god, nyttig, billigt och den går snabbt att göra. Här nedan delar jag med mig receptet i bild och text.  Soppan passar bra att äta till lunch på. Extra gott med soppa när det är så ruggigt ute. Jag längtar efter solen!


Till soppan använde jag endast tre ingredienser potatis, morötter, kryddor och vatten. Mängden är lagom till 1 portion.


När du gör hemma gjorda soppor är det bra att ha en stavmixer. Du börjar med att skala och dela rotfrukterna i mindre delar. Häll på vatten och salta. Därefter kokar du  blandningen i 20 minuter.


När rotfrukterna känns mjukna, då häller du av vattnet. Du tar fram stavmixen och mixar alla småbitar till en pure  Häll på 1 ½ deciliter vatten, koka upp och späd eventuellt med mer vatten beroende på hur tjock du vill ha den. Krydda med salt, peppar och eventuellt vitlök. Detta är ett bra lunch tips. Servera med en knäckebröd med ost på.


1 kommentar:

  1. Soppa är ju så gott, speciellt nu på vintern, det värmer gott!

    SvaraRadera