söndag 27 januari 2013

Utmaningen med återbruk nr 4 - Blusen som förvandlades till en tunnika


Veckorna rusar i väg och det är återigen dags för en ny vecka med nya bidrag till min utmaning med återbruk. Även om du inte har deltagit innan är du välkommen när du kan och vill fram till den 28 februari planerar jag att hålla på. Denna veckan bjuder jag på en omgjord blus. Innan jag började justera blusen hade den små vita knappar fram till, (glömde att fota). Detta är en blus som jag köpte på loppis. Tyget är viskos och den är underbart mjuk och luftig. En perfekt blus att ha på jobbet en varm sommar dag. Men redan efter första tvätten blev knapphålen konstigt nog väldigt vida. Det blev lite pinsamt när knapparna började öppna sig, det var tur att jag hade ett linne under.......
Det jag gjorde med blusen var att klippa bort alla knappar och så sydde jag ihop den. Då täckte jag även knapphålen.

                                                     

Du har väl inte glömt att lägga ikonen för utmaningen på din blogg. Oj! Har jag det? måste ta en titt efter inlägget..... Jag har börjat glömma så, är det ålder??? Eller hårddisken där uppe som börjar bli fullpackad. Tänk om det gick att rensa som det går att göra på datorerna!! Det hade varit praktiskt, eller hur?


När jag hade sytt ihop blusen upptäckte jag att sömmen blev en ANNING sned. En riktig nybörjare söm. Mitt fram också, inte bra. Sprätta upp sömmen och göra om var ett alternativ. Men det är ju så tråkigt!! Jag hittade istället denna lösningen. Jag klippte 2 mindre cirklar, en orange färgad som finns på blommorna i blusen och en ljusgrön som också finns i mönstret på blusen. Jag sydde ihop dem med en sytråd som är koppar färgat glitter.


Jag lade cirklarna på varandra med den ljusgröna färgen nederst. Sedan sydde jag två stygn på mitten, böjde dem och formade till rosor som jag samtidigt sydde fast på blusen. Idéen till rosorna kommer ursprungligen från midsommar kransarna som min kollega på jobbet brukar göra av färgat rit papper tillsammans med silkespapper.


Sammanlagt blev det 4 rosor. Rosorna smälte in i tyget på blusen. Det gör att dem först blir synliga när du kommer nära blusen. Nu när blusen är i hopsydd blir det istället som en tunika.

Och här kommer länkverktyget där du stoppar in din länk! Lycka till! Fungerar det inte hör av dig eller lägg din länk i kommentaren.




10 kommentarer:

  1. Smart lösning att helt enkelt sy bort knapphålen. Förstår att du inte is sprätta;-)

    SvaraRadera
  2. Toppen att sy om kläder man inte är helt nöjd med! Och enklast möjliga är ju bäst :)
    Äntligen kommer jag med ett bidrag till din utmaning. Det blev ett nytt projekt och inte det gamla jag tänkt mig tidigare, det ska jag bearbeta ytterligare innan jag visar det!
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  3. Va häftigt... jag är gärna med.Återbruk är bra!! jag håller på med lite lappteknik..så jag borde väl hitta på nått innan den 28 feb...

    SvaraRadera
  4. Kul att du hittade hit Nattugglan. Du är välkommen att delta i återbruksutmaningen. Du väljer själv vilka gånger du vill delta i.

    SvaraRadera
  5. hej..ja jag får det inte att funka..det står nått att jag har över 50..ord?? men här kommer länkenhttp://nattugglansgarnpasar.blogspot.fi/2013/02/aterbruk.html
    Hoppas att det blir rätt.

    SvaraRadera
  6. What's up, I check your blogs daily. Your humoristic style is awesome, keep doing what you're doing!


    Here is my page: tennis

    SvaraRadera
  7. Thаnks , I have recentlү been looking for info aƄout this topic for
    a long time and yοurs is the grеatest I habe discovered so far.
    However, what about the bottom line? Are yoօu positive ϲoncerning the supply?


    Also visit mƴ website: Service dog training los Angeles ca

    SvaraRadera
  8. This is very interesting, You are a very skilled blogger.
    I have joined your rss feed and look forward to seeking more of
    your wonderful post. Also, I have shared your website in my
    social networks!

    my web blog; nonrecurring (davemoyer.net)

    SvaraRadera
  9. Wow that was odd. I just wrote an extremely
    long comment but after I clicked submit my comment didn't show
    up. Grrrr... well I'm not writing all that over again.
    Anyways, just wanted to say great blog!

    Also visit my webpage: Geld Verdienen

    SvaraRadera
  10. Jag är ledsen för att många känner frustration efter att ha skrivit en lång kommentar och den sen inte kommer upp. Jag måste tyvärr använda mig av förhandsgranskning innan kommentarerna publiceras eftersom jag får mycket spam och bara reklam från andras webbplatser. tack för att du gillar min blogg!

    SvaraRadera