onsdag 20 februari 2013

Spara lilla sås skvätten


I helgen gjorde jag en god egen komposition av champinjonsås. Jag började med att bryna skivade färska champinjoner i smör. Därefter hällde jag på 1 matsked mjöl och rörde ut mjölet med mjölken och lätt det koka till en lagom tjocksås. Jag späder på med mer vätska med mjölk. Det går även att hälften mjölk och vatten. Det brukar jag göra då det fattas mjölk hemma. När såsen var lagom tjock smaksatte jag med 1 tesked soja och salt, peppar och lite grillkrydda. Såsen serverade jag till kassler som jag hade skivat och grillat på grillpannan.


Efter att familjen hade ätit middag blev det kvar en skvätt av den goda såsen. Då valde jag att hälla in sås resterna i ett isfack. Iskuberna kan du sedan använda till grunden av en ny sås eller använda som smaksättning i gratäng såser eller grytor. Detta inlägget mitt bidrag till Marit Johanssons helgutmaning. Men det är också ett passande inlägg till Min utmaning med återbruk. Nästa veckan är det sista chansen att medverka på denna omgången. Jag tänkte sedan gör ett uppehåll med min utmaning. Men jag återkommer senare med en ny omgång kanske i en annan form.


1 kommentar: