tisdag 5 mars 2013

Så fungerar symaskinen från IKEA


Jag har nu kommit igång med mina gardinprojekt. Minns ni att jag  köpte en ny symaskinen på IKEA för 700 kronor? Jag försökte leta efter de inlägget. Men tyvärr fick jag ge upp hoppet. För etiketterna har blandat runt  i bloggen. Jag får ta och sortera/ städa etiketterna så att även ni och jag skall kunna hitta de specifika bloggi nläggen. . Jag lovade er att jag skulle berätta hur symaskinen syr. När jag sydde mössan och vantarna var jag irriterad på symaskinens zick zack som inte gjorde normal sömn.  Min första gardin som jag syr är små small parad gardiner.


Innan jag fålla gardinena skulle jag zick zacka kanterna så dem inte fransade sig. Då började jag att leka med  maskinsömmarna och pröva de nya sömmarna. Det är något jag rekommenderar att lära känna just din maskin. Det är precis som när du skaffar ny dator eller mobil. Jag ställde in rätt bokstav till zick sacken.



Det som förbryllade mig var att det inte fanns någon stygnlängd. Istället började jag vrida på tråd-spänningen och lyckades få till en sk normal zick zack. Jag kan varmt rekommenra denna symaskin från Ikea. Den är dessutom lätt och liten. Det finns en nackdel och det är ström kontakten som är kopplad till pedalen. Den är alldeles för kort. Detta inlägg lämnar jag på veckans husmorsskolan symöte

2 kommentarer:

  1. Jag var dum nog att köpa en maskin för ett par år sedan för att den var snygg! Den hade en snygg design men det var allt :( Så till slut gav jag upp och gjorde mig av med den. Köpte istället en Huskvarna med liten dator i. Jag har knappar jag trycker på för exempelvis normaltjockt tyg - sy ihop och maskinen ställer in sig själv och säger åt mig vilken pressarfot jag ska ha! Den ger låg inlärningsnivå men jag borde verkligen sitta ner och leka med inställningarna på min maskin, som du föreslår man ska göra. Kul att du tycker Ikeas maskin är tillräckligt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört fler som har haft otur med symaskinerna från IKEA. Jag måste ha fått ett bra exemplar.

      Radera