lördag 29 juni 2013

Hjälp! En insekt har flyttat in.


Varannan lördag kan alla som vill delta i Härmapa, kravet är att du snor någon annans idé och skapar en egen modell. Men du måste också länka till källan där du har snott idén ifrån. Jag hade ingen ide som jag hade sparat till veckans Härmapa. Så jag fick leta mig fram i mina bloggar som jag följer och jag fastnade denna gången för  bloggen Stenbullar

När jag var mindre hatade jag alla sorters insekter. Eller småkryp som jag även kallade dessa varelse. Genom närmare bekantskap med de olika sorters insekterna, så tycker jag numera att dem är lite fascinerande. Men det beror förstås på vad dem befinner sig. Är insekterna på min kropp häver jag upp ett il tjut!! Men befinner dem sig på en sten i naturen sätter jag på mig min naturglasögon och börjar studera djuret. När min son var i den åldern då intresset för naturen "låg varm om hjärtat" utforskade vi tillsammans olika arter. Jag minns att vi lånade böcker om insekter för att kunna lära oss mer om olika insekterna. Då upptäckte vi hur många arter det finns. Helt fantastiskt! Men att måla insekter har jag aldrig tidigare varit intresserad av. Stenbullen hade gjort en svart skalbagge på sin dörrknopp. Igår hade jag fått en känsla att jag ville arbeta med guldglitter som strös på. Det finns många skalbaggar som har en lyster kropp. 


Jag startade med att bekanta mig med skalbaggens kroppsform. Det blev en skiss från bilden på tanjis tavlor.  Efter första skissen (den större skalbaggen), gjorde jag en bagge i mindre format som jag hade som mall att titta på till dörrknoppen. När jag målade kroppsformen på dörrknoppen använde jag guldfärgen. Sen tog jag ljusgrön över.


När den ljusgröna hade torkat fortsatte jag med mörkare grön och detaljerna med svart. innan färgen hade torkat strödde jag på lite glitter på kroppen. Jag tycker skalbaggen liknar mer en rymdvarelse på närmare håll.


På längre håll ser det ut som ett småkryp





2 kommentarer:

  1. Häftig! Insekter är verkligen fascinerande! Kul att du vill vara med i Härmapan!!

    SvaraRadera
  2. Från fulknopp till finknopp alltså!

    SvaraRadera