tisdag 16 juli 2013

Pärlor med magi till prydnad


Jag beställde vattenpärlor av Miris skaparlust. Jag köpte fyra paket med färgerna grönt, blått, gult och rött. Dem kostade endast 5 kronor påsen. Jag blev förvånad när dem kom med posten för jag kunde aldrig föreställa mig att pärlorna skulle vara i mikro storlek. 


Pärlorna läggs i vatten och då börjar de växa. Jag använde varmt vatten, vet inte om det är nödvändigt. Efter några timmar hade dem mikroskopiska pärlorna blivit så här stora. I vattnet ser dem dessutom ut som dem har löst upp sig och att dem är självlysande.


Jag bytte vatten och hällde på nytt varmt vatten. En timme efter hade vattenpärlorna blivit så här stora. Fantastiskt, som magi! Jag använde endast 10 blåa mikro pärlor. Efter några timmar hade jag 10 stycken mjuka pärlor stora som ett körsbär. Pärlorna känns som gel när dem har legat i vatten. Från början är dem som vanliga hårda pärlor.


Jag gjorde 5 stycken gröna vattenpärlor också och förvarade dem i en vas tillsammans med vatten och en bukett med förgätmigej. Jag vet inte om dem måste vara i vatten hela tiden. Jag får ställa dessa frågor till Miris eller hoppas på att hon läser detta inlägget och kommenterar svaren direkt här på detta inlägget, Så ni andra vet som eventuellt funderar på att köpa vattenpärlor av Miris.


När jag skulle byta plats på pärlorna från glaset till vasen råkade jag tappa två pärlor. Då upptäckte jag att dem även kunde studsa. Jag prövade att studsa på golvet och dem var som en studsboll. Men så råkade den ena vattenpärlan slå emot bordsbenet. Då sprack den eller exploderade i många små bitar, som tur var mjuka bitar. Pärlorna är farliga att förtära. Jag fick ta fram dammsugan för att få upp alla bitarna innan Pepper kom in i köket.








5 kommentarer:

  1. Häftigt! Tack för tipset om Återbruk är kul på facebook. Är med och de verkar som ett härligt gäng ehel del samma som Återbruk i fokus.

    SvaraRadera
  2. Wow! och priset var det bästa, vi betalade på symässan för några år sedan 79 kr!!!

    Blomsteraffären i Vaxholm sålde sådana för 150 kr...

    Min dotter har sina kvar, de håller hur länge som helst, men de är såååå vackra....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det var skillnad på priset! Det kanske var större förpackningar då?

      Radera
  3. Hej Susanne! Jag läste här om dina vattenpärleexperiment. Det behövs inget varmt vatten utan använd kallt. När pärlorna växt till lagom storlek så häller man bort vattnet och kan använda kulorna som dekoration. Du ska alltså helst inte ha dom i vatten när dom är klara för då ser man dom ju knappt (det blir bara suddiga färgfläckar i vattnet). Vill man ha dom i en vas kan man fylla vasen med de färdiga kulorna och sen bara ha lite vatten i botten. Kolla under min etikett "Vattenpärlor" så hittar du några alternativa användningsområden. Dom håller sig ca tre veckor om dom ligger torrt. Låter man kulorna torka så krymper dom men då kan man vattna på dom igen. Ja, man ska ju inte äta dom, men det är ju mest vatten och jag tror inte dom är direkt farliga om Pepper skulle råka glufsa i sig någon boll.
    Hälsningar Miri

    SvaraRadera
  4. Bra att du kommenterade inlägget så alla har chans att få rätt information.

    SvaraRadera