söndag 3 november 2013

Sen skördetid och provsmakning av inläggning


En underbar helgbild till Helgutmaningen startar jag detta inlägget med som handlar om min helg. Jag kan avslöja att det var inte denna helgen som bilden fastnade på den digitala plattan. Vi har ingen snö men betydligt mera löv på gräsmattan. Temperaturen är ovanligt hög på plus sidan för att vara den första helgen i november månad. Helt otroligt +15 grader. Jag som inte är så mycket för kyla trivs bra och tycker att det räcker med att det börjar komma lite puder snö så där lagom till Lucia. Sedan kan det vara lite snö och någon minusgrad till julafton och fram till nyår. Sen får det gärna vända till den gröna sidan igen.

                                          
Jag är nog en av dem få som varken har firat Halloween eller varit på kyrkogården. Mina barn har blivit förstora för att "bus eller godis" traditionen. Dem har däremot fester med kompisarna med halloween firande. Här hemma var det lugnt. Jag försöker att undervika att beträda kyrkogårdar. Än så länge sköter mina föräldrar den där biten med tända ljus och så på gravarna. Det var för några år sedan jag upptäckte att jag fick rysningar och blev alldeles kall på ryggen när jag gick mellan alla gravar. Det var en obehaglig känsla. Genom åren har jag försökt träna bort den där otäcka känslan som jag inte vet var den kommer ifrån. Kanske det har hänt något i mitt tidigare liv??? Jag är inte speciellt religiös. Men jag tror och jag är konfirmerad och döpt i kyrkan. Så vad har jag pysslat med i helgen? 

Jag har gjort något ovanligt i november månad nämligen skördat morötter. Dem var enormt goda och saftiga. Jag blev mycket besviken över resultatet. För jag hade tänkt att om dem fick stå lite längre in på höstkanten så skulle dem nog utvecklas och bli normal. långa. Men visst fick morötterna en rolig form? Deras växt plats var ett nytt experiment, se inlägget: På väg upp någon annanstans än grönsakslandet och Skördetider.


I 2 månader har jag väntat på att mina inlagda gurkor skall mogna och bli klara att äta. Nu var det äntligen dags! När jag tog min första smakbit direkt i munnen blev jag djupt besviken för gurkan var så salt. Nä..skulle jag vara tvungen att kassera blandningen som jag har väntat på i två månader.


Jag beslöt mig för att pröva gurkorna tillsammans med leverpastej på två knäckebröd. Lite salta men ätbara., ganska goda. Resultatet blev i alla fall att behålla dem inlagda gurkorna. Nästa år blir det att minska salt mängden och öka socker mängden. Följ länken så hittar du receptet: Inlagd gurka.


                                                






1 kommentar:

  1. Märkligt att du får sådana rysningar på kyrkogården, jag tycker det är stillsamt och vackert. Du kanske sett för många skräckfilmer i ungdomen :)

    SvaraRadera