lördag 9 november 2013

Bröd med chiapsyl i långpanna


På vardagar avstår jag helt från bröd. Det gör att det blir extra lyxigt med någon brödskiva på helgerna. När jag gör bröd har jag oftast inte något recept framför mig utan jag gör alltid en grund på

50 g jäst (paket)
5 deciliter fingervarm vätska
2 teskedar salt
1,5 liter mjöl


Det övriga ingredienserna som jag brukar tillsätta beror på vad som finns hemma. Till mina chiapsyl bröd i långpanna har jag använt. 

50 gram jäst ( observera att jag använde det jästpaketet med blå text)
1 1/2 tesked havssalt ( jag minskade mängden salt för det är mer smak på havssaltet än det vanliga saltet)
2 matskedar Chiapsyl
3 deciliter vetemjöl
12 deciliter rågsikt
1/2 deciliter havrekärnor
2 matskedar ljus sirap
1/2 deciliter av min fröblandning,(se inlägget: Hemmagjord basmuslie med tuggmotstånd).
1 matsked fänkål
4 deciliter vatten + 1 deciliter granatäpplejuice ( jag tillsätter juice i degen för att brödet skall få en skorpig översida.


En hushållsassistent rekommenderar jag när du skall baka bröd. För då slipper du så mycket jobb med knådning för hand. Det är viktigt att få in luft i brödet så det inte blir så kompakt. Börja med att smula jästen i bunken, häll på sirapen. Värm vätskan till finger varm temperatur 37 grader. Häll över vätskan lite i taget så jästen löser upp sig. Fortsätt nu och häll i chiapsyl rör runt 1-2 varv och låt stå och svälla i 5 minuter. Formen på vätskan är nu som gelé. Nu fortsätter du med deg tillverkningen genom att tillsätta havrekärnor, fröblandning, kryddor och tillsist de två olika mjölsorterna. Öka hastigheten allt eftersom det blir trögare med mjölet. När alla ingredienser är blandade är det dags att köra på högsta hastighet och låta degen arbeta i 5 minuter.

Stäng av maskinen pudra över lite vetemjöl och sätt på det översta locket eller en handduk. Låt jäsa i 45 minuter.


Ta upp degen och tryck ut den i en smord långpanna. Ta en kniv och skär rutor och en gaffel att nagga håll med. Grädda i 200 grader i 15-20 minuter.
Lycka till!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar